Tapet mot källarvägg, ta bort den helt ?

4k läst  3 svar

1. Stormen
    Medlem Nivå 2
    Har en sutterängvilla från -74. Håller nu på att riva ner tapeterna i trapphallen. Där har man tapetserat runt 90-talet med strukturtapet. Även direkt mot betongen som är under marknivå (under trappen). Det är torrt och fint och inga synliga bevis som tyder på svamp. Ej heller fuktmätaren ger några större utslag trotts den fuktiga hösten o vintern.
    Strukturtapeten var spaltbar så jag har nu dragit loss allt. Men det sitter fortfarande papp kvar i ett tunt lager som sitter som berget minst sagt. Måste detta lager tas bort innan man bredspacklar och målar med färg som andas ? Är det alltså risk att man stänger in pappen och att svamp kan bildas utan att man ser det ? Eller kommer det att fundgera så länge det andas ?
    I så fall. Hur ska man ta bort denna tapet. Har försökt att fukta mm. Men det sitter som bara den. Är det ångmaskin eller rondellslip som gäller ?
    Tacksam för svar
    MVH
    Fredrik

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Skulle tro att det är slip som gäller. Skulle själv aldrig lämna tapetresterna på väggen.

3. Q
    Medlem Nivå 6
    Hade samma problem i min källare. Kämpade med tapetporttagningsmedel och skrapa i veckor innan jag köpte en ångmaskin på Jula för 500:-. Funkar perfekt. Finns även B&D på Classe för någon hundring till, men Jula-varianten dög åt mig. Ångar dock bara ca en A4-ruta i taget, men det tar väl en kvart per våd eller så. Ånga 30 sekunder och sen faller tapeterna väck i princip. Bara att hjälpa till lite med en skrapa.

4. J
    Medlem Nivå 4
    Vi har precis köpt hus, det är fukt i källaren på sina ställen men långt i från några stora mängder. Villan är byggd 62, och med den lilla fukt som är så måste jag säga att det har klarat sig bra. Ska tillägga att det är i tvättstuga, och att besiktningsmannen sa att det lika väl kan bero på fukt från när tvätten har torkat som utifrån.

I alla fall, för att återgå till ämnet.... vi ska slita ut allt organiskt material i källaren, bara för att säkerställ att det inte kan bildas fukt som så småningom blir mögel efter några år. Det är många som har sett frågande på oss när vi säger att vi ska börja i källaren med att riva ut, med tanke på att badrum och kök också behöver göras. Men vi ska vänta med det, dessutom har vi resonerat som så - Det blir liksom inte roligare med åren att renovera källaren, Det är bara att slita bort allt och måla direkt på betongväggen. Jag skulle ha slitit bort allt.

Nu vet inte jag om ni har tänkt "bo" i källaren, för oss kommer det endast vara förvaring och en tvättstuga. Eventuellt en relax längre fram, men det ligger mycket långra fram i tiden. Och hur vi ska lösa det i sånna fall vet jag inte med fukten....

Som vanligt en novell när jag svarar, men kanske har du blivit lite klokare...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: