Hej,

Jag har några elfunderingar och behöver hjälp för att se om jag tänker rätt eller är helt ute och cyklar. 😀

Jag har kommit över ett mindre elverk som jag tänker ha som backup för att kunna köra vedpannan vid eventuella längre strömavbrott.
Pannan har en sugande rökgasfläkt och laddomat med cirkulationspump.

Planen är att under de ca 4 timmar pannan brinner driva allt ovan med elverket plus att samtidigt ladda upp ett 12 volts batteri. När pannan brunnit ut och laddomaten stannat växlar jag över cirkulationspumpen till batteriet via en inverter och sköter schunten manuellt. Detta för att slippa ha elverket igång konstant bara för att pumpa runt vatten i systemet.

Har mätt elförbrukningen på alla enheter och det ser ut som följer:

Pannan inkl pump på laddomat = 165 W
Cirkulationspump = 45 W
Schunt = 18 W
Totalt 228 W

Elverket är på 1800 watt med maxbelastning på 2000 watt.

1. Om jag använder ett 12 volts batteri på 75ah så bör jag väl kunna köra cirkulationspumpen som drar 45 W i ca 6 timmar och därmed ladda ur ca 30% av batteriet?

75Ah * 12V = 900W
900W * 30% = 270W
270W / 45 W = 6

2. Det borde väl finnas effekt nog i elverket (1800 W) för att köra med en batteriladdare på 6 ampere samtidigt som allt annat?

Total förbrukning panna + pumpar = 228 W
6A laddare * 230V = 1380W
1380W + 228W = 1608W

3. Då bör det väl också räcka att köra en batteriladdare på 6A i ca 4 timmar för att ladda upp batteriet till full effekt igen?

30% av ursprungliga 75A = 22,5A
22,5A / 6A = 3,75 timmar

Tar tacksamt emot synpunkter!

• Gul och svart Stanley invertergenerator, elektriskt utrustning, märkning och varningssymboler, mot rödbrun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå industrianordning med reglage och mätare, VEDX 3000, filter ovanpå, i ett rörigt rum.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump för uppvärmningssystem, installerad, med kablage och röranslutningar, intill värmepannas dataetiketter.
    Skapa konto
Du behöver en 12V DC -> 230 volt AC konverter också, den har inte 100% verkningsgrad.
Ska vara 6A * 12 Volt = 72W

och sen har du blandat Ah med A och W i stället för Wh för batteriet, du måste räkna om...

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver en 12V DC -> 230 volt AC konverter också, den har inte 100% verkningsgrad.
Och d¨ska det vara en med ren sinusvåg, inte en med fyrkantsvåg, fläkt och C-pump gillar inte fyrkant och börjar kanske skrika.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:

och sen har du blandat Ah med A och W i stället för Wh för batteriet, du måste räkna om...
Har en inverter 12V DC - 230 volt AC som jag kommer köra mellan batteriet och cirkulationspumpen.

Laddaren på 6A kommer ju drivas av elverket som levererar 230 Volt så då borde det bli 1380 watt?

Berghiller Berghiller skrev:
Laddaren på 6A kommer ju drivas av elverket som levererar 230 Volt så då borde det bli 1380 watt?
Laddaren levererar max 6A ut vid 14.4 volt.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och d¨ska det vara en med ren sinusvåg, inte en med fyrkantsvåg, fläkt och C-pump gillar inte fyrkant och börjar kanske skrika.
Yep, elverket är av inverter typ och skall som jag förstår det leverera ren sinus.

Yep, elverket är av inverter typ och skall som jag förstår det leverera ren sinus.
Men din batteridrivna inverter?

Hej,

Jag har några elfunderingar och behöver hjälp för att se om jag tänker rätt eller är helt ute och cyklar. 😀

Jag har kommit över ett mindre elverk som jag tänker ha som backup för att kunna köra vedpannan vid eventuella längre strömavbrott.
Pannan har en sugande rökgasfläkt och laddomat med cirkulationspump.

Planen är att under de ca 4 timmar pannan brinner driva allt ovan med elverket plus att samtidigt ladda upp ett 12 volts batteri. När pannan brunnit ut och laddomaten stannat växlar jag över cirkulationspumpen till batteriet via en inverter och sköter schunten manuellt. Detta för att slippa ha elverket igång konstant bara för att pumpa runt vatten i systemet.

Har mätt elförbrukningen på alla enheter och det ser ut som följer:

Pannan inkl pump på laddomat = 165 W
Cirkulationspump = 45 W
Schunt = 18 W
Totalt 228 W

Elverket är på 1800 watt med maxbelastning på 2000 watt.

1. Om jag använder ett 12 volts batteri på 75ah så bör jag väl kunna köra cirkulationspumpen som drar 45 W i ca 6 timmar och därmed ladda ur ca 30% av batteriet?

75Ah * 12V = 900W
900W * 30% = 270W
270W / 45 W = 6

2. Det borde väl finnas effekt nog i elverket (1800 W) för att köra med en batteriladdare på 6 ampere samtidigt som allt annat?

1380W + 228W = 1608W

3. Då bör det väl också räcka att köra en batteriladdare på 6A i ca 4 timmar för att ladda upp batteriet till full effekt igen?

30% av ursprungliga 75A = 22,5A
22,5A / 6A = 3,75 timmar

Tar tacksamt emot synpunkter!
Hej Berghiller

Jag tror att det går bra, men jag tar mig friheten att korrigera lite i dina beräkningar.

1. Om jag använder ett 12 volts batteri på 75 Ah så bör jag väl kunna köra cirkulationspumpen som drar 45 W i ca 6 timmar och därmed ladda ur ca 30% av batteriet?

75Ah * 12V = 900 Wh
900 Wh * 30% = 270 Wh
270 Wh / 45 Wh = 6

6A laddare * 15 V = 90 W
90W + 228W = 318 W

30 % av ursprungliga 75Ah = 22,5Ah
22,5 Ah / 6A = 3,75 timmar

Kommentarer;
  • En laddningsström på 6 A till batteriet innebär inte att laddaren drar 6 A från elnätets 230V
  • Jag brukar, vid överslagsberäkning räkna med 15 V laddningsspänning på batteriet då får jag med lite förluster i laddaren.
  • Det tar tid att ladda batteriet till 100 % Rimligen kommer du med 4 h laddningstid snarare flyttas lite och hamna mellan 50% och 80% laddning av batteriet. Dock kommer batteriet att ge lite förluster så ungefär 45 % till 83 % laddning kan vara rimligare siffror. Förlusterna innebär längre laddningstid.
  • Invertern bör leverera sinusform och inte kvasifyrkantsvåg för att vara snäll mot invertern

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är smartare att ladda batteriet snabbare när elverket är igång, alltså kraftigare laddare och kanske ett batteri till parallellkopplat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är smartare att ladda batteriet snabbare när elverket är igång, alltså kraftigare laddare och kanske ett batteri till parallellkopplat.
Hej Ulltand

Jag håller med om att man kan minska driftstiden på elverket med kraftigare laddare.

Det har jag gjort i mitt reservkraftsystem. Max. 90 A laddström vid 15 V är ca 75–80 % av märkbelastning på ett 1800 W elverk. Det kortar driftstiden.

Se inlägg #1 509, här; https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-101

Men det kostar med kraftigare laddare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men det kostar med kraftigare laddare
Hållet man sig til vettiga storlekar är det inte jättedyrt.
900 spänn för en smart laddare på 25A är inte jättedyrt (Biltema).
Sen går man till Kina (typ Banggood, Aliexpress, ebay mm ) så kan det bli ändå mycket billigare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.