Hej!

Vi köpte ett hus i somras och flyttade in i augusti. Funkisvilla från 30-talet, 2 plan + inredd källare.

Problem:
Ibland luktar det aska i vardagsrummet. Vi har en gammal öppen spis med insatskamin där, en variant där spjället alltid är öppet (antingen rakt upp eller via en "slinga").
När vi eldar kan det lukta rök i källaren. Tror det kommer in via en ventil i pannrummet som verkar gå upp i samma skorsten.

Tankar:
Röklukten gissar jag kommer från att ventilen suger ner luft från skorstenen pga undertryck (befintligt + att extra skapas när vi eldar)
Asklukten pga att frånluften (tvättstuga i källaren + köksfläkt + badrumsfläkt) ibland skapar tillräckligt undertryck för att suga in luft "baklänges" genom insatsen.

Lösning(?):
Vi har gott om tilluftsventiler. De var alla stänga och i de flesta fall övermålade / tapetserade över av tidigare ägare. Dock är de i gammal stil, en lucka som fälls ut och ska fasta i olika lägen. Verkar inte finnas något filter/nät nånstans då vi hittade gamla getingbon i flera.

Funderar på att byta ut dessa (på insidan, vill inte rycka i utsidan då gallren är inputsade) mot någon modernare variant, som är enklare att justera samt har någon form av filter för att undvika insekter och annat. Öppna alla en liten bit för att försöka få någorlunda jämnt inflöde.

Har jag missat något i resonemanget eller verkar det som en vettig början?

Det låter som om ni har undertryck.

Jag tycker de gamla ventilerna brukar vara väl så lätta att justera som dagens. Dessutom passar de ihop med det som är på yttersidan.
Jag skulle helt enkelt låta en ventil stå en aning öppen. Om det inte hjälper skulle jag låta en till stå en aning öppen. Se hur mycket som måste öppnas för att det skall fungera.
Sedan montera insektnät i de gamla ventilerna framåt våren när du kan stå där och skruva och putsa utan att behöva stå i kalldrag.

Kan bara hålla med Heimlaga.

Hej, tack för ditt svar. Kan definitivt överväga att installera nät i de befintliga ventilerna. Får dock se över vissa då de inte fastnar i öppet läge längre.

Provat att öppna så många jag kan och eldade 4 timmar utan att nån röklukt tog sig in. Får duga fram till våren :-) Tack!

De där gamla ventilerna brukar vara av ganska stadigt gjutjärn och så länge det inte är alltför sprucket brukar gjutjärn vara värt att reparera nästan i det oändliga.
Ta det lugnt och försiktigt och putsa upp en i gången som kvällshobby....... och säkert hittar du något sätt montera nät i dem!

Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.