Tankbilen är för tung. Förstärka väg eller dra rör till gatan?

7k läst  71 svar

1. 9
    Medlem Nivå 3
    Vi har ett torp dit vi behöver anlägga WC-tank och BDT-anläggning. Tomten nås via 210 m enskild väg över en åker. Vägen går över Fortifikationsverkets mark, på servitut. Den klarar bil, men 20-30 ton tankbil kan bli en utmaning.
    Första tanken var att förstärka vägen från grunden. Men trist och svindyrt inte minst eftersom det inte ens är vår mark.

Men tänk om man skulle dra rör ut till stora vägen istället!
    2x210 m markavloppsrör på byggmax kostar 7660kr ink moms.

Har någon gjort något liknande?

Hur skulle en sådan anläggning se ut?

Vi har inte nedförsbacke hela vägen, men det är relativt plant. Gräva ned rör längs vägen är nog inga problem rent praktiskt.

2. L
    Medlem · Nivå 14
    Går nog inte bra med markavloppsrör , dom är inte för tryck eller sug , prata med entreprenören för tömning om det går att ha slang från tanken , dom måste vara med i det här , annars ogjort
    arbete och pengar

3. kenneth5828
    Elektroniktokig Nivå 4
    Kan du inte placera wc tank och bdt längre ner istället där tank/lastbilen kommer till, eftersom du/ni inte har fixat det ännu.
    Eller man får inte göra så.

4. 9
    Medlem Nivå 3
    Tack #Liteavvarje. PEM-slang är såklart bättre här. Lite dyrare men fortfarande samma kostnadsnivå som rör. Vi kollar med töm-firman såklart så de är med på noterna. :)

5. 9
    Medlem Nivå 3
    Tack #Kenneth5828. Kanske det går att dra 210m rör från WC till tank. Men det det kommer inte att vara nedförslutning mer än första biten. Det kommer vara lika mycket sk*t i röret som i tanken :). Men jag är öppen för alla idéer och erfarenheter.

6. L
    Medlem · Nivå 14
    Eftersom du har dom problemen , får du sätta en avloppspump uppe i en pupmbrunn och pumpa ner det till tanken , finns flera sorter men du ska ha en skärande pump , dom klarar upp till 200 meter med 40 slang

7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 9
    En bättre väg känns mycket mer värd än att bara hitta en lösning för slamtömning. Bara att sopbilen kan komma ända fram skulle jag se som ett skäl att ha en riktig väg.

Det finns ju vidare en gräns för hur långt man kan vakumsuga. För det är väl det det i slutändan kommer handla om, du tänkte väl inte försöka anlägga en avloppsbrunn ett par hundra meter in på annans mark? Fysik är inte min starkaste sida, men ett par hundra meter måste vara på tok för långt att suga, det behöver tryckas då.

Att anlägga en väg brukar höftas till 1.000 kr/m. Men iom att du redan har en väg har du väl kanske hälften av materialet redan och inga stora spräng- eller grävjobb borde behövas så du kommer säkert undan med max hälften. Eller så grusar du bara på rejält uppepå och dikar ordentligt. Ta in en offert eller två, men jag har svårt att se att andra lösningar skulle vara bättre. Att det inte är din mark spelar väl ingen roll, du har väl rätt att använda den för vägändamål i evig tid.

8. D
    Medlem · Nivå 10
    Eftersomdu inte äger marken verkar det konstigt att placera enbrank där.
    Varför vill du inte lägga pengar på en väg? Du har ju servitut, så det är ju ingen risk att du blir av med investeringen.

9. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    En lastbil med väggrus kostar ca 2000 - 3000 kr och räcker till att lagga några centimeter grus på ca 50m väg.
    Så för 10tkr har du lagt nytt grus på hela vägen, och då har du möjlighet att hyvla den när det behövs.

Du kan framförallt få problem under tjällossningen, men det är bara en gång per år.

Mycket enklare än att gräva 200m rör.
    Jag tror inte ens du får servitut för röret

9999 gillar
  10. 9
    Medlem Nivå 3
    Det finns inga diken idag. Efter denna torra sommar så ser väger helt ok ut, men vi får väl se om några veckor. Efter era råd så är jag inne på att lägga ut ett par lass med grus över vägen som den är. Behöver vi diken så gräver vi det då. Låter det klokt?

11. 9
    Medlem Nivå 3
    En till bild.

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 9
    Oj, jag såg framför mig att du hade någon form av vägbeläggning, men det där ser ju ut som om det bara är körspår på packad jord.

Bäst vore att gräva ur några dm djupt, lägga duk och sedan fylla på med grus, då håller det bäst över tid. Att bara lägga på ett lass grus eller två kan väl göra det lite bättre, men frågan är hur länge. Jag skulle allra minst be om offert på ett riktigt jobb först.

Gavel gillar
  13. S
    Medlem Nivå 13
    Om man planerar tömningarna bör det väl funka är det frusen mark eller torrt lär det gå att åka där med lastbil men några lass grus är inte fel även om man endast åker personbil.

Suhagg gillar
  14. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    Har du grus på vägen eller inte?

15. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 9
    Det finns alternativa lösningar så du slipper tankbilen.
    Googla runt lite så hittar du.
    Du kommer säkert att få ett dylikt alternativ godkänt med tanke på den orimliga kostnaden att fixa vägen.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: