Hej!
Är i köpetankar av hus och har funnit ett mycket trevligt och charmigt hus ifrån början av 1900-talet.
Stenhus med blandat matrial i innerväggar. Ingen källare men viss yta består av torpargrund.
Nylagt plåttak på det gamla troligen pappade taket. Likaså nya 3-glas fönster överallt är insatt.

Troligen är inte stället i dagsläget något permanentboende utan snarare något man kommer till då och då. Så själva uppvärmningen i huset består av en hyffsad ny vedkamin samt två installerade luftvärmepumpar i respektive del av husets nederdel...
Men hur är det med dessa luftvärmepumpar (luft/luft). Jobbar dom bra och effektivt även då det är köldgrader ute eller då har dom problem?

Detta är kanske nog för att värma upp bottenvåning samt ovanvåningen.
Likaså värms kranvatten upp av en mindre varmvattenberedare...
Huset i sig är ett renoveringsobjekt men fullt bebodligt i dagsläget.

Mina funderingar och tankar och då inom rimliga ramar av pengar för att kunna hitta andra alternativ till uppvärmning.

* Låta det vara som det är och gilla läget med det som redan finns?
* Kasta upp oljeradiatorer på strategiska platser och gladerligen pynta in till elbolaget?
* Göra rördragningar för att kunna få till vattenradiatorer på strategiska platser i boytan?
* Bila golv och lägga ner vattenrör för golvvärme och få komfortvärme? Kunna få möjligheten till styrning för zondelning och vice versa... (Renovering och fix med både golv och väggar lär ju ske i vilket fall som helst med tanke på upprivning för att kunna gömma undan rör både för vatten och el)

Vatten är ju en tacksam värmebärare så som det är.
Så frågan är ju då också om vad för variant och teknik man ska ha för att kunna alstra upp varmvatten och kunna värma huset samt ha värme för kran och duschvatten.

Springa på en bättre begagnad pelletsbrännare med acc-tank (inkluderat varmvattenberedarslingor) för en vettig lösning för en viss tid framåt och uppgradera senare med en luft/vatten pump historia?

Permanent vedeldning har jag gjort vad jag ska i detta liv :)

Tacksam för inputs och tankar ifrån era erfarenheter och misstag! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.