Byggahus.se

Tankar om förråd

1. H
    Medlem · E · 12 inlägg

Henriken

Medlem
    Jag har behov av nytt förråd på samma plats som det gamla men utan mögellukt och jag velar lite fram och tillbaka på en del grejer.

Existerande förråd är ungefär 3x5 meter. Bor i ett radhusområde och jag tror det största grannförrådet är uppåt 5x5. När jag ändå bygger så vill jag ju ha det så stort som det går, det får jag ta med byggnadskontoret har jag förstått.

MEN om man utgår från att jag kommer kunna bygga ungefär 5x5 funderar jag på att dela upp det på två rum, ett isolerat på 15 med värme och hobbyprylar och träningsmöjligheter etc och ett oisolerat grovförråd på 10 för skottkärra och gräsklippare etc. Verkar det vettigt eller blir det bara krångligt med olika standard? Jag *antar* att det blir bäst med isolerad platta och då blir det kanske dumsnålt att inte isolera allt.på en gång. Eller kan man gjuta en liten platta på 15 och sen plinta resten? Jag tänker att man kan spara en del på uppvärmning genom att minska utrymmet, jag har inte 25 kvm med prylar som måste stå uppvärmt.

Och apropå uppvärmning så funderar jag om LLP är overkill? Större delen av veckan så skulle det vara OK med lite över 5 grader och bara dra upp den när jag ska vara där och finsnickra eller träna. Jag sitter på träningscykel så att det är svalt i början är nästan en fördel. En LLP kanske inte betalar in sin kostnad? Här i Östergötland är det ju inte så långa tider det är minusgrader under en snittvinter.

Jag antog att jag behövde platta men jag har googlat mig till att isolerat golv på plintar inte är helt ovanligt heller. Förrådet idag står direkt på marken så det måste grävas och fyllas en del oavsett man kör plintar eller platta, men hur stor är prisskillnaden egentligen? Platta verkar kunna kosta uppåt 2k/kvm, plintgrund och isolerat golv måste bli billigare?

Nån med input på mina lösa tankar?

• Laddar…
  2. En apelsin
    Nybyggare · MALMÖ · 711 inlägg

En apelsin

Nybyggare
    Du kan ha ett isolerat bjälklag och antingen plint eller att helt enkelt ställa det på block. Det blir billigare och bättre ur miljösynpunkt också (går åt mindre betong). Jag tycker att det är overkill med platta till förråd om du inte har usla markförhållanden.

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 196 inlägg

Mats

Moderator
    Och jag är precis tvärtemot. Kan man göra en isolerad platta så skulle jag göra det.
    Stadigt och bra och man kan göra den lägre så det blir lättare att komma in med gräsklippare osv

• Laddar…
  4. En apelsin
    Nybyggare · MALMÖ · 711 inlägg

En apelsin

Nybyggare
    Stadigt blir det ju oavsett. Jag kan hålla med om att det kommer bli högre med plint eller block, men det är ju enklet att ha en skiva att lägga ut och dra upp tunga grejer på.

Fördelarna överväger dock för mig, billigare, mer miljövänligt, lättare och snabbare att göra själv.

5. TheOddOne2
    Husägare · Södermanland · 119 inlägg

TheOddOne2

Husägare
    Jag skulle nog gjuta platta på 15 och sen plintat/packat grus i redskapsdelen. Klart prisvärt, inte krångligt direkt. Carport är ju ett beprövat koncept. Lite planering för att få fasaderna att liva (beroende på vilka lösningar man tänker sig).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.