Tankar och tips på vår planlösning

396 läst  15 svar

1. slazt
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi har äntligen bestämt oss för en planlösning
    Vi har utgått mycket från utsikt, sol och personliga önskemål såsom semiöppen planlösning, privat sovrumsdel, tvättstuga vid entren etc.
    Det vore roligt att höra era åsikter, dem har hjälpt oss mycket på vägen hittills,,kanske har vi gjort någon jättemiss.

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 12
    Om ni nu har utgått mycket från utsikt, sol och personliga önskemål så vore det väl passande att de finns med så vi kan beakta det i våra kommentarer? =)

3. slazt
    Medlem Nivå 3
    Absolut, men jag tänkte att vi kanske haft för mycket fokus där och missat andra funktionella lösningar.
    Så för att få tankar från helt andra perspektiv vill jag inte ta upp för mycket.

Vad är ni mest nöjda över i ert hem som kanske saknas i vårt kommande?

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 12
    Visst, man kan inte kommentera utifrån de förutsättningarna (rumsplacering mm).

Här kommer mina tankar:
    1. Det blir fribärande saxtakstolar i köksdelen? För det blir knepigt att få ihop alla balkar annars.
    2. Kökdelen ser spontant trevlig ut.
    3. Generellt: Det är trevligt att se rakt ut när man kommer in i ett rum.
    3a Förrådet gör att man inte ser ut från entren. Risk för att den hallen blir mörk.
    3b Sovrummen ser man inte heller rakt ut, speciellt det stora.
    4. Det stora sovrummet får en trång korridor.
    5 Mycket korridor i sovrumsdelen, korridoren blir mörk.
    6. Praktiskt placering av grovkök, lätt att komma åt från både sovrum och entre.

Kan man tjäna nått på att byta plats på "allrum" och minsta sovrummet?

BirgitS gillar
  5. M
    Medlem Nivå 3
    Min första spontana tanke är att garaget blir väldigt dominerande på entrésidan. Har ni tagit fram fasadbilder så ni ser hur huset ser ut framifrån? Jag hade nog valt att inte ha garaget så mycket framför huset utan istället bryta loss det och placera det fristående till vänster om huset.

6. B
    Medlem · Nivå 11
    Större avstånd mellan häll och diskhon så att man verkligen får plats med allt man behöver där när man lagar mat. Dessutom innebär det att diskmaskinen flyttas åt höger och då blir det rak väg för smutsiga tallrikar från matbordet till diskmaskinen.

Vad är tanken med att inte ha kaminen vid ytterväggen?
    Som det är nu förlorar man möjligheten att göra långbord genom att förlänga matbordet in i vardagsrummet.

Var är det tänkt att ni föräldrar har era kläder?
    Det ser trångt ut i det sovrummet. Jag föreslår att du ritar in garderober överlag på skissen för de tar mycket plats och det gäller att möbler inte blockerar dem.

Känns lite konstigt att när man öppnar sovrumsdörrarna bredvid kontoret så möts man av en vägg (

13th Marine gillar
  7. P
    Medlem Nivå 5
    Det är jättesvårt att ge råd när man inte har en aning om omgivningar, utsikt, väderstreck etc. Jag vet ju inte heller om ytterväggarna är givna eller om det finns möjlighet att tänka om lite där. Jag har i mina "tyckanden" utgått ifrån att vinkeln ligger i söderläge.

1. Jag hade inte haft ett förråd placerat där, precis som synpunken i #4. Vad är tänkt att ha i det förrådet som inte kan vara i garderober eller i förrådet i garaget? Man förstår hela genomsynen när man kliver in i huset.
    2. Garderober!! Var ska ni ha alla kläder?
    3. Säger som BirgitS, ni missar möjligheten till långbord med kaminens placering, dock förstår jag tanken, att man ska kunna se den och få värmespridning både i kök och vardagsrum.
    4. Sovrummet med fönster i vinkeln kommer att få fönster in på en blivande altan (antar att vinkeln är det naturliga stället för en altan/uterum)?
    5. Det känns som om det blir både mörkt och prångigt vid sovrummen/arbetsrummet. Kan ni inte bara ha en liten "smatt" med skrivbord och öppet mot hallen istället för att bygga in ett arbetsrum med väggar/dörr? Då har ni fönster in mot sovrumsavdelningen även om sovrumsdörrarna är stängda.
    6. Jag hade vänt på placeringen av bilar och förråd i garagedelen så man lätt kommer åt saker i förrådet inifrån och inte behöver springa genom garagedelen. Jag hade definitivt även haft stängd vägg med dörr mellan förrådsdelen och garagedelen. Bygg ett redskapsförråd för trädgårdsgrejer istället och ha det fristående i trädgården.
    7. Avhängningsytan till vänster innanför dörren känns alldeles för liten för en hel familj med skor, ytterkläder, paraplyer mm mm. Dörren till tvättstugan hade jag skippat för att få lite mer förvaringsyta.
    8. Jag hade tagit bort den lilla väggsnutten i vardagsrummet som går in från matrumsdelen. Tänker att den kanske kommer skymma fönsterutsikten i matrumsdelen när man sitter en bit in i soffan. Om möjligt hade jag tänkt om lite med fönster etc och haft placeringen av soffa och umgänge i andra delen av vardagsrummet, men det kanske inte passar med omgivningarna. Vet inte varför, det känns bara lite instängt i min vision när jag ser ritningen.
    9. Spontant känns det som om utrymmet med sofforna i sovrumsdelen är bortkastad yta, vi har haft en liknande lösning (en tanke att kanske barnen kunde ha ett eget ställe att hänga), men det stod helt outnyttjat, ett typiskt ställe där crosstrainern hamnar som klädhängare... :)

Jag har utgått ifrån egna erfarenheter under 30 års tid av 8 hus, både nybygge som vi ritade själva och nyare och äldre hus, både med och utan övervåning, källare o s v.
    Vi har haft (har ju fortfarande men de är vuxna nu och utflugna) tre barn med 4 års mellanrum och behov och vanor ändras otroligt mycket med åren så det är alltid svårt att ge andra råd.

Jag hoppas ni får ert drömhus precis som ni vill ha, tycker ni har lyckats bra i det stora, men kanske en del saker ni kan tänka ett varv till på :)

8. J
    Medlem · Nivå 12
    Ange väderstrecken, annars blir det för mycket gissningar!

9. S
    Medlem Nivå 1
    Hur stor byggarea är det på det här huset?

10. slazt
    Medlem Nivå 3
    Åh tack för alla synpunkter :D

Söder är uppåt på bilden precis som flera av er verka förstå.

Som sagt så är många val kompromisser med tomtens utformning och väderstreck.
    Huset är på ~220kvm i boyta

Vi ska fundera en vända till vad gäller förrådet i entren, spegelvända allrum+minsta sovrummet & spegelvända garage+förråd

Tack än en gång!

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 12
    Tänk på att ett vidbyggt garage räknas till husets byggyta.

Ser nu att garaget saknar fönster.
    Samt "teknik" kommer krocka med eventuell bil man vill ställa där.

12. J
    Medlem · Nivå 12
    Orienteringen i stort är bra med sovrum i öster och vardagsrum i väster, men planlösningen är alldeles för plottrig, särskilt i sovrumsdelen. För många rum med konstiga väggdragningar. Planen behöver ha en tydligare struktur! Försök att hålla er till de begränsningar som de olika husdelarna representerar. Fler raka linjer. Sträva efter större generalitet. Tids nog kommer det någon annan efter er. Sedan är jag lite orolig för hur det ser ut utifrån med dessa olika taklösningar. Har ni några fasadritningar?

13th Marine gillar
  13. J
    Medlem · Nivå 12
    Det gäller att vara lite noggrann med begreppen när det gäller ytmått. Byggnadsarea är byggnadens "fotavtryck" oberoende av antalet våningar. Boarea är nettoytan mellan väggarna exklusive garage mm. Bruksarea är i princip allt innanför ytterväggarna. Bruttoarea inkluderar också ytterväggarna. Detaljplaner kan använda olika begrepp när det gäller maxstorlek så det är bäst att kolla.

14. slazt
    Medlem Nivå 3
    Vi bygger utanför detaljplanerat område men tack för tydlig beskrivning av de olika begreppen, har letat efter informationen tidigare :)

15. Daniel Östberg
    Nybyggare Nivå 3
    Saknar klädförvaring och linneförvaring.

Om man bygger nytt idag och ritar själv så tycker jag att man inte ska snåla på utrymmena i sovrum. Ett "barnrum" ska ju kunna användas till mer än att sova och läxläsning i. 10 m2 ger inte så mycket lekyta kvar när du ställt in 2 kvadratmeter säng med tillhörande pottskåp, lika mycket förvaring, en liten bokhylla och ett litet skrivbord.

Jag hade strävat efter att ha garaget fristående, speciellt med tanke på att det är hobbyverksamhetsstort. Inte kul att få oljedoft i köket, eller planhyvelljud i vardagsrummet. Eller som risken med din lösning, avgasdoft i kläderna.

Bastu/relax?

Hur är väderstrecken? Har ni nån utsikt i dom stora fönstren eller blir det bara insyn? Varför två fönster i stora sovrummet? hur ser utsidan av huset ut med alla dessa olika fönsterhöjder?

Har ni tänkt på inbrottsrisken? Sidodörren på garaget kan fort vara tjuvens entré.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: