Byggahus.se

Tankar kring rördragning vid konvertering till bergvärme

1. S
    Medlem · 7 inlägg

straaand

Medlem
    Hej!

Jag går i tankar kring att konvertera vårt hus från direktel med en LLVP till bergvärme men funderar en del kring hur rördragning och placering av bergvärmepump skulle bli vårt hus. Vi vill helst ha så lite synliga vattenrör som möjligt.
    Jag kan väldigt lite om vattenburen värme så ber om ursäkt om jag har gjort några stora missar i min tankegång.

Huset är ett suterräng hus på 154+30 m2 byggt 74 och beläget utanför Göteborg. När vi flyttade in 2018 tyckte vi ganska snabbt att ventilationen (självdrag) var undermålig så vi lät installera FTX-ventilation i mars 2019.
    Årsförbrukningen ligger på ca 20000 kWh (18000 förra året men då var det ju väldigt varmt). Vi är fyra st i hushållet, två vuxna och två flickor på 2 och 4 år.

Bifogat ligger min skiss av hur jag tänker mig att rördragningen skulle kunna tänkas bli. Men eftersom jag inte kan så mycket så skulle jag gärna ha lite input på den. Vi värmer idag med oljefyllda elradiatorer och en LLVP.och jag har placerat de nya elementen i skissen på samma ställen som de befintliga radiatorerna sitter.
    Båda badrummen + tvättstuga värms idag med elgolvvärme.
    Ingen värme har hittills varit påslagen i garaget utan det värms väl i princip av att värmen från undervåningen läcker igenom den oiserlade lättbettongväggen. Skulle gissa på att det är ca 10-15 grader där inne.
    Vi har inte heller någon värme påslaget i det som är märkt som "Förråd" på souterrängvåningen.

Anledningen till att jag placerat BVP där den ligger på skissen är att jag tänker att den inte kan ligga vägg i vägg med sovrummet. Men vi kanske riskerar att störas av den på placeringen enligt skissen också?
    En alternativ placering är väl tvättstugan men jag skulle helst hålla den fri från massa rör och vi har massa onyttjat utrymme i garaget. Jag tror dessutom att bästa placeringen av borrhål är strax utanför garaget.

Tanken är att de rör som går genom hallen på undervåningen ska gå under taket ovanför dörren och att dessa rör skulle kunna byggas in för att bli dolda.

Köket ska renoveras om max 10 år och då hade det varit intressant med golvvärme dör för att kunna ha arbetsbänkar längs väggen med fönster. Man skulle då kanske kunna placera "shunten" till golvvärmen i ett skåp där vattenrören kommer upp från undervåningen.

Som sagt, många tankar och all input är värdefull. Det jag är ute efter är att dels ha tänkt till och att veta så mycket som möjligt själv innan jag tar in offerter. Erfarenheten från FTX-installationen är att slutresultatet blir bäst om man kan lika mycket som de som ska göra jobbet.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.