Jag och tjejen funderar på att bygga hus. Men när vi tittar runt i alla kataloger från hustillverkarna inser vi att väldigt få tänker som vi gör med planlösningen. Därför skulle det vara kul att få höra er syn på vad ni tycker är en bra planlösning, både hur rummen är planerade och hur rummen ligger i huset. Huste ska vara 1-plans, gärna med någon vinkel. Ingen tråkig låsa bara. 
Tvättstugan
Jag tror alla hustillverkare vi tittat på (dryga tjugotalet), har tvättstugan bakom köket på något vis. Vem vill springa med smutstvätt genom köket?
Vi vill ha en groventré innan tvättstugan. Tvättstugan ska vara stor, minst 10kvm med bra bänkytor för att vika tvätt. Det ska också finnas plats för strykbräda där. Sen vill vi ha en hunddusch i tvättstugan men det förstår vi att man inte ritar in i kataloger.
Men många hustillverkare har tvättstugor på några få kvadrat utan bänkytor.
Sovrummet
Ja, vårat sovrum då, vi har inga barn boendes hemma och inga fler kommer det heller.
Det ska vara hyfsat stort, minst 15kvm, med direktaccess till både klädkammare och badrum.
Klädkammaren
Den ska vara stor, minst 5-6 kvm. Vi funderar till och med på varsin, för tjejen vill inte städa efter mig. **jag förstår ingenting**
Badrummet
Minst 10kvm med bubbelbad. Helst med enbart access från vårat sovrum.
Gästtoa
Ska det så klart finnas också, med dusch.
Kök
Det ska vara öppet från kök till matrum och vardagsrum. Vi vill inte ha köksbord på traditionellt sätt i köket. Däremot vill vi ha en köksö eller en sväng på skåpen/bänken med plats för barstolar så man kan käka där. Sen vill vi så klart ha bra höjd på "bardelen" så man inte behöver sitta dubbelvikt och äta.
Vi har sett lösningar där stolsitsen knappt kommer in under bänken, då blir det lite taskig ergonomi.
Matrum
Matrummet ska vara intill köket, men gärna intill stora fönsterpartier.
Vardagsrum
Det behöver inte ha jättestora fönsterpartier utan vi vill ha plats för teven och inte få en massa solstrålar rakt på teven. Däremot så är det ju trevligt med hyfsad utsikt från soffan.
Hall
Den ska vara hyfsat rymlig så man kan stå där några stycken och klä på sig utan att trampa varandra på tårna.
Gästrum/ arbetsrum
Vi vill ha ett gästrum och ett arbetsrum också, helst ett av varje, en kombination av dessa är ju inte att föredra.
Totalt
Vi har sett lösningar på 115kvm där de fått till detta rätt hyfsat. Men vi tror vi hamnar på 120-140kvm, lite beroende på hur vi får till det med rummen, vi vill ju ha gott om plats i rummen, inte trångt.
Åsikter emottages tacksamt.
Tvättstugan
Jag tror alla hustillverkare vi tittat på (dryga tjugotalet), har tvättstugan bakom köket på något vis. Vem vill springa med smutstvätt genom köket?
Vi vill ha en groventré innan tvättstugan. Tvättstugan ska vara stor, minst 10kvm med bra bänkytor för att vika tvätt. Det ska också finnas plats för strykbräda där. Sen vill vi ha en hunddusch i tvättstugan men det förstår vi att man inte ritar in i kataloger.
Sovrummet
Ja, vårat sovrum då, vi har inga barn boendes hemma och inga fler kommer det heller.
Det ska vara hyfsat stort, minst 15kvm, med direktaccess till både klädkammare och badrum.
Klädkammaren
Den ska vara stor, minst 5-6 kvm. Vi funderar till och med på varsin, för tjejen vill inte städa efter mig. **jag förstår ingenting**
Badrummet
Minst 10kvm med bubbelbad. Helst med enbart access från vårat sovrum.
Gästtoa
Ska det så klart finnas också, med dusch.
Kök
Det ska vara öppet från kök till matrum och vardagsrum. Vi vill inte ha köksbord på traditionellt sätt i köket. Däremot vill vi ha en köksö eller en sväng på skåpen/bänken med plats för barstolar så man kan käka där. Sen vill vi så klart ha bra höjd på "bardelen" så man inte behöver sitta dubbelvikt och äta.
Matrum
Matrummet ska vara intill köket, men gärna intill stora fönsterpartier.
Vardagsrum
Det behöver inte ha jättestora fönsterpartier utan vi vill ha plats för teven och inte få en massa solstrålar rakt på teven. Däremot så är det ju trevligt med hyfsad utsikt från soffan.
Hall
Den ska vara hyfsat rymlig så man kan stå där några stycken och klä på sig utan att trampa varandra på tårna.
Gästrum/ arbetsrum
Vi vill ha ett gästrum och ett arbetsrum också, helst ett av varje, en kombination av dessa är ju inte att föredra.
Totalt
Vi har sett lösningar på 115kvm där de fått till detta rätt hyfsat. Men vi tror vi hamnar på 120-140kvm, lite beroende på hur vi får till det med rummen, vi vill ju ha gott om plats i rummen, inte trångt.
Åsikter emottages tacksamt.
Utan att ha sett en planritning så låter det väl okej....ni bygger väl för er egen skull och då behöver man inte bry sig så mycket om vad andra tycker....
Själv skulle jag kanske lagt till ett separat rum för TV tittande.....att ha TV i v-rum är inget jag tycker om.....
Själv skulle jag kanske lagt till ett separat rum för TV tittande.....att ha TV i v-rum är inget jag tycker om.....
Så i princip vill ni ha ett enplanshus med tre sovrum varav ett sk "master bedroom suite" (löjliga engelska namnet som man tydligen använder även i Sverige nuförtiden)? Borde ju finnas hur många sådana planlösningar som helst. Tror dock det är svårt att komma under 130 kvm med era krav på rumsstorlek samt lösning med sov+klk+bad i en sammanhängande lösning. Just entre, tvättstuga och sovrum är ju områden där svenska arkitekter verkar älska att spara utrymme.
Vidare, ang höjd på köksön: de bilder ni sett med dålig höjd på bardelen är snarare dålig höjd på stolarna. Lösningar med upphöjd bardel och superhöga barstolar är opraktisk; bättre att ha samma höjd på hela bänkskivan och ha lägre barstolar som tillåter normalt avstånd mellan stolssits och bänkskiva.
Vidare, ang höjd på köksön: de bilder ni sett med dålig höjd på bardelen är snarare dålig höjd på stolarna. Lösningar med upphöjd bardel och superhöga barstolar är opraktisk; bättre att ha samma höjd på hela bänkskivan och ha lägre barstolar som tillåter normalt avstånd mellan stolssits och bänkskiva.
Ja det har man ju sett på vissa ritningar och visst vore det trevligt, men att ha teve i v-rummet är inget som stör oss. Däremot kan det vara bra att ha teve i två rum i händelse av konflikt.Enk Projektet skrev:
Ja vi har nog ett liknande tänk. Det jag inte gillar (om det är okej) mer er planlösning är att det blir en del "död" yta med hall framför gästrum och klädvård. Sånt vill vi försöka få bort på ett snyggt sätt. jag skulle också ha valt direktaccess till "vårat" badrum och även klädkammare. Vi vill ju ha klädkammare istället för garderober, vi lär förhoppningsvis bo i huset tills pensionen så vi vill lyxa till det för oss och göra det så praktiskt som möjligt för oss.Silver 60 skrev:
Så eran tvättstuga anser jag är lite i minsta laget också. Vi vill sköta all tvätt och klädhantering, inklusive strykning, i tvättstugan, då krävs det utrymme.
i köket har ni lite väl snålt med bänkyta också. Tänk er att ni ska laga mat tillsammans (vilket vi gör), då ska två personer kunna jobba på var sin bänk och ha tillräckligt med utrymme där. Alla ingredienser tar plats på bänken när man lagar mat och bakar. Sen har ni väldigt snålt med köksskåp ser jag nu, har ni tänkt till där ordentligt?
Annars så är principen densamma som det vi funderar på.
Ja visst är det löjligt med engelska uttryck?anthill skrev:Så i princip vill ni ha ett enplanshus med tre sovrum varav ett sk "master bedroom suite" (löjliga engelska namnet som man tydligen använder även i Sverige nuförtiden)? Borde ju finnas hur många sådana planlösningar som helst. Tror dock det är svårt att komma under 130 kvm med era krav på rumsstorlek samt lösning med sov+klk+bad i en sammanhängande lösning. Just entre, tvättstuga och sovrum är ju områden där svenska arkitekter verkar älska att spara utrymme.
Ja visst är det konstigt att man snålar in på tvättstugans utrymmen? Där ska man ju just arbeta och jag såg inlägget här på byggahus om tvättstugan på 16kvm, vilket verkade vettigt. Hon hade dock placerat maskinerna lite tokigt så jag tycker det blev dåligt med utrymme framför dem.
Jo köksön behöver ha en upphöjd del som blir bra att stå och hänga vid. Tjejens brorsa har en sån och den är kanon att samlas vid. Barstolarna behöver inte bli löjligt höga, de kan kännas naturliga i höjd om bänken är hög nog. Är den för låg blir det inte lika smidigt att sätta sig, dvs barkänslan försvinner. Men vi vill för den delen inte ha barskåpet där, det är inte så vi tänker, vi tänker bara smidighet.
Tack för lite snabba synpunkter. Jag ska lägga upp några länkar sen till planlösningar som vi tycker är vettiga.
Bifogar vår planlösning (ursäkta kvalite på foto). Byggde detta 2012 och tycker det tickar av många av era önskemål. Inga döda ytor, groventre ihop m tvättstugan mm. Lite större än era behov men lite inspiration kanske.
Den här är hyfsad: http://www.brahus.se/Default.aspx?mid=3&hid=51
Vill man verkligen stå och stryka i tvättstugan? Nu har vi pytteliten men funktionell tvättstuga så där stryks inget. Inte heller i förra huset som hade mycket stor tvättstuga ströks det. Eftersom det är hur trist som helst att stryka tar vi alltid fram strykbrädan till köket/vardagsrummet. Då kan man prata med familjen, titta på tv eller på utsikten. En 16kvm tvättstuga, som nämndes i tråden, kostar ca 20' per kvm, dvs ca 320'. De kronorna hade jag antingen sparat in på eller lagt de på större umgängesutrymmen.
Stryka???
Det finns väl inget tristare än att se en strykbräda framme? Vi har kommit på att vi vill ha mer saker i tvättstugan så 15kvm verkar bli minimum.