Byggahus.se
Hej!
Jag har gamla amalgamlagningar, de ser ut som små prickar på sidan av tänderna (bilden är lånad från nätet - inte min mun) Se markering "A" här nere.

Jag hade ett hål i munnen - hålet lyste med sin närvaro som en svart stor pormask, samma storlek som den amalgamlagning jag markerat med röd ring (A). Märkligt nog hade min tandläkare inte sett hålet trots att jag varit där flera gånger innan under senaste 2 åren. "ojdå där har du ett hål, det hade jag inte sett"
Hålet satt på "framkanten" av tanden o syntes väl när jag gapade i spegeln hemma.

Jag har varit skeptisk till hennes kunskaper under de 3-4 år jag varit patient där. Nu idag tänkte jag, "hoppas hon inte även denna gång tar bort nästan hela tanden för att laga ett hål". Efter lagningen kom jag hem, o ser att kompositlagningen var rätt stor, som jag målat med vitt vid "B". Kanske 30-35-40% av tuggytan på den rätt stora tanden.

Är det praxis att man lagar större lagningar på just tuggytan?

Innan hon började frågade hon om jag ville ha porslin eller plast - det var stor prisskillnad o jag visste att hålet bara var en svart prick, så jag sa plast. Sedan började hon borra rent hålet, jag frågade då henne, vad tycker du, bör jag ta porslin ändå? Nä svarar hon, hålet är fortfarande rätt litet o då är det bättre med komposit/plast - annars måste jag slipa bort större delar av befintlig tand för att sätta porslin o det vore onödigt. - men trots allt tycker jag lagningen ser stor ut - absolut ingen "svart amalmgam-prick"

Vad säger ni ev. tandläkare på forumet?

Tänder med amalgamlagningar och en stor kompositlagning, markerade med pilar och röda ringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser dina tänder ut så där så rekommenderar jag att du skaffar dig en tandborste och tandkräm.

raveper raveper skrev:
Ser dina tänder ut så där så rekommenderar jag att du skaffar dig en tandborste och tandkräm.
Läs mitt inlägg igen - och svara gärna, om du är tandläkare.

Dessutom, som svar, folks tänder är som övrigt i kroppen - olika förutsättning pga genetisk arv. Två personer som äter samma mat o rengör tänderna lika ofta kan få helt olika prognoser med tänderna genom livet, på samma sätt som vissa personer har anlag för fetma och andra inte, osv. Så döm ingen efter håret.

Redigerat:
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.