Byggahus.se

Tåmmaträ 2,40 - bu eller bä?

1. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Hultafors har gjort en lite längre variant på det de flesta av oss till vardags kallar tumstock (ja Besserwisser använder naturligtvis ett metriskt namn på verktyget i fråga, men vi vanligt folk kallar den tumstock), som ska vara mer anpassat för... folk som bygger?

http://www.hultafors.se/nyheter/folding-rule-240-cm/

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Det är väl ingen dum idé, även om jag själv föredrar måttband eller talmeter...
    Märkligt att det ska ha tagit 134 år innan den blev 2,40 lång... fast 2,40 har väl inte varit ett standardmått så länge heller....

3. E
    Medlem · Nivå 11
    Kan förstå att man vill ha 2,40 när man gipsar tak, för att slippa markera och flytta hela tiden. Men å andra sidan är det ju bra mycket jobbigare att stockfan flexar och vobblar iväg än att den är 40cm kort.

Det tråkigaste/bästa är dock att "dom görs inte längre" inte längre stämmer

4. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Blir den inte väldigt klumpig?
    Jag vill dessutom ha plats för fyra mejslar i tummaträfickan på byxorna:thinking:
    Annars låter det som en bra längd på skivor och i bostäder.

5. E
    Medlem · Nivå 11
    Vill passa på att tipsa om byxor med spikfickor, alternativt verktygsbälte.

6. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Jo med bälte skulle jag nog bli 10 Kg lättare.
    Har provat både väst och bälte men landar i att vanliga arbetsbyxor med spikfickor är det optimala. De vänstra spikfickorna för skruv och förbindning, tejp å snus i innerfickan. Den högra innehåller platttång, lindströmmare, ME22, miniplintmejsel, liten polygrip samt ficklampa. Innerfickan för bilnycklarna. Tumstocksfickan för tumstock och mejslar samt några pennor. Vänster Benficka för spänningsprovare, telefon, tuschpenna och annat krafs. Med denna setup löser jag det mesta redan från början.
    Sen finns allt övrigt i bilen.
    Edit/ glömde bältet med skalkniv och vanlig kniv:lying:

7. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Jag har alltid två tumstockar i fickan och är inte helt övertygad om att det får plats två av dessa. Fast å andra sidan kanske behovet av två minskar om den är längre...

• Laddar…
  8. K
    Medlem · Nivå 11
    Hoppas de gör den lite längre så att det inte blir så mycket vikande :)

Min längsta tumstock just nu är 160 cm

Stod faktiskt senast idag och svor lite över att min tumstock var lite kort. Men 240 skulle inte räckt heller när jag skulle mäta fram 254 cm. 160+96 fungerar.. Det viktigaste är att man har en hel ände tycker jag