Jag skall sätta upp en TV med svängarm. Enda platsen där det funkar att sätta upp den är en gipsvägg. Gipsväggen täcker en yta där en dörr tidigare har varit och det finns ingen regel i uppsatt mellan de före detta dörrkarmarna.
TV:n väger 25 kg.
Mollyplugg M6 har en bärighet på ca 35-40 kg per infästning och väggfästet skall ha 4 infästningar. Dvs, uppfästningen som sådan skall tåla >140 kg. På grund av svängarmen så blir belastningen dock betydligt större än 25 kg (hävstång). Därtill är väggfästet ett relativt smal vertikalt stycke (ca 300x45mm) som ger en väldigt fokuserad belastning på väggen.
Jag är orolig att gipsskivan inte skall tåla detta. Är min rädsla befogad? Om ja, vad kan jag göra?

Mollyplugg M6 har en bärighet på ca 35-40 kg per infästning och väggfästet skall ha 4 infästningar. Dvs, uppfästningen som sådan skall tåla >140 kg. På grund av svängarmen så blir belastningen dock betydligt större än 25 kg (hävstång). Därtill är väggfästet ett relativt smal vertikalt stycke (ca 300x45mm) som ger en väldigt fokuserad belastning på väggen.
Jag är orolig att gipsskivan inte skall tåla detta. Är min rädsla befogad? Om ja, vad kan jag göra?

Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Jag hade nog sökt nån annan lösning......det kanske sitter för stunden men det finns ju inget värre än när det börjar lossna till slut och kanske fara i golvet.
Eller så gjort en mdf skiva som man fräser lite snyggt som är betydligt större och kan monteras med expander i hörnen och sen skruvar man fästet på den.
Eller så gjort en mdf skiva som man fräser lite snyggt som är betydligt större och kan monteras med expander i hörnen och sen skruvar man fästet på den.
De tål 18 kg horisontellt så du får räkna på hävarmarna. Hur högt är fästet? Hur långt kan TV'n dras ut?Johan Lorentzon skrev:
Tester som jag gjort för sådana här infästningar är att en std gipsskiva kan bära c:a 70-100kg i last per fack om fästpunkterna är rimligt nära varandra. (obs, inte per fästpunkt) Så räkna på vilken draglast du får på infästningen med ditt fäste. (last x max utstick, dela på avstånd mellan övre och undre fästpunkt i vägg.) överstiger du det så bör du försöka att fördela på två olika fack, eller helst pricka regel med en av infästningarna.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Fast det är ju inte bara vikten man får beakta. Med ett sånt smalt fäste så kommer det så sakteliga att börja röra sig om man svänger teven åt sidorna. Till slut kanske gipset börjar spricka och så rör det sig ännu mer. Därför är ju en träplatta bakom bättre för den flyttar ut fästpunkterna så de sitter 3-5 dm isär och sen har man nåt stumt att dra fästet i.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 502 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 502 inlägg
Då skulle jag tänka om. Hävarmen när du drar ut max samt rörelserna i sidled kommer paja skivan på sikt, även om den skulle palla vikten initialt. Om det är just detta fäste du absolut måste ha så skulle jag öppna gipset och sätta regel bakom. Eller, mindre estetiskt tilltalande möjligen, sätta en platta på väggen för att fördela vikt och minska rörelser.Johan Lorentzon skrev:
Måste du har just det där väggfästet?Johan Lorentzon skrev:
Jag skall sätta upp en TV med svängarm. Enda platsen där det funkar att sätta upp den är en gipsvägg. Gipsväggen täcker en yta där en dörr tidigare har varit och det finns ingen regel i uppsatt mellan de före detta dörrkarmarna.
[bild]
finns andra med bredare infästningspunkter.

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-3-6/1006157.9106/