Byggahus.se

Tål förmålade lister fukt?

1. S
    Medlem · Stockholm · 1 982 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Hej alla!

Tänkte sätta foder runt dörren i uterummet. Alltså dörren i fasaden mellan huset och uterummet.

Rummet är inte helt tätt och inte uppvärmt dvs det är ett sommar-uterum. Vi kanske isolerar det i framtiden dock.

Funkar de förmålade trälisterna som finns i byggvaruhusen? Dvs tål den färgen fukt- och tempvariationerna i uterummet?

Vore så himla bekvämt att slippa måla själv, och det är ju jämnt och snyggt när det är sprutmålat i fabrik.

Måste man i så fall behandla skarvarna? Grundolja endast? Eller färg också?

Stort tack på förhand! :)

2. S

Sir Duke

Medlem
    Nån som har erfarenhet? :)

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det korrekta svaret är att det beror på med vad de är målade. Generellt sett är färdigmålade lister avsedda för inomhusbruk. Själv skulle jag nog köpa omålade lister och vänta lite med att måla dem tills jag sett hur de uppträder. Olja skarvarna kan knappast vara aktuellt.

4. S

Sir Duke

Medlem
    Låter klokt.

Köper nog omålade furulister. Men målar dem innan jag monterar dem. Oljegrund och snickerifärg för utebruk.

5. Dizzy84
    Husägare · Halland · 545 inlägg

Dizzy84

Husägare
    Varför inte sätta foder och salning likt resten av dörrar och fönstet på huset?

6. S

Sir Duke

Medlem
    Förstår hur du tänker!

Grejen är att vi vill få bort fasadkänslan/utekänslan i uterummet. I dag är det samma fasadpanel som på resten av huset, målad i samma kulör. Så det känns verkligen bara som en inglasad balkong. Vi vill få något mer "innerumskänsla" och då siktar jag på att klä dörren med samma foder som inomhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.