Byggahus.se

Takutlopp expansionskärl

1. G
    Medlem Nivå 5
    Hej! Har en fundering.

På expansionskärlen på vind mm går en returledning ner tbx till pannrummet till ett avlopp + att ett går från expansionskärlet och fortsätter upp och ut genom taket.

Vad behövs röret genom taket till? Räcker det inte att om vattnet expanderar så trycks det ut och ner genom returledningen?

2. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Det behövs för att blåsa ånga antar jag

3. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Skvallerröret ner är ofta i en klenare dimention än det som kommer upp. Vid kokning så kommer inte skvallerröret att räcka till för att evakuera all ånga och vatten. Har du då inte ett tillräkligt grovt och fritt rör upp på taket så kommer med stor sanolikhet ditt ex-kärl att bli en stor bomb.

4. G
    Medlem Nivå 5
    Ok men säg att man gör skvaller röret i 1" då, skulle man klara sig från att gå genom taket då eller kan det fortfarande explodera?

5. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Det vågar inte jag svara på. Antagligen beror det på hur rakt och långt röret går, även hur mycket det blir att koka. Vid lite små bubbel ska det nog funka bra, men vid stormkok tex vid strömavbrott så kan jag inte garantera att inte trycket stiger för mycket i kärlet. För har du tex 7 meter upp så har du även 7 meter ner som ångan och vattnet ska färdas. Ett öppet kärl är ju inte heller godkänt för något större tryck ( iaf vad jag vet ). Men vdu får väl se om någon annan här inne har någon annan synpunkt på det hela.

6. G
    Medlem Nivå 5
    Ok min bror har skippat röret ut genom taket i sitt garage. Därav mina funderingar. Han har Ca 4M till kärlet som han tillverkat själv. Hur stort det är minns jag inte.

Varför skulle det koka vid strömavbrott? för att cirkulationspumpen lägger av?
    Han eldar med ved så då stryps ju fläktarna vid strömavbrott vilket medför att det slutar brinna.
    Sen har han 2 Ack tankar. Antar att det fortsätter cirkulera även om strömen går så värmen i pannan borde ju kylas av ganska snabbt. så på det store hela ser jag inte att det skulle vara nån fara för honom.

En liten annan sak i min lillstuga har jag en spispanna och till det expansionskärlet finns inget skvallerrör och det andra röret slutar på vinden inte riktigt så smart gjort. Ser spår efter vatten i taket under exp kärlet..............

7. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Nja om du ett fullt i lägg i pannan som brinner och du får ström avbrott så fortsätter den nog brinna.Det blir ju oxå ett visst självdrag genom pannan när skorstenen är varm
    Hursomhelst så är det ju lag på ett ångblås rör.
    Sätt dit ett rör.Varför snåla in på en sån sak?

8. Z
    Medlem Nivå 4
    Jag har ett 15mm cu skvallerrör och ett 28mm cu ångblåsrör som mynnar ner vid pannrumsgolvet.Expansionskärlet är på 3,5-4 m.

9. G
    Medlem Nivå 5
    Vad gör skvallerröret för nytta om ångblåsröret sitter parallellt?

Vad avgör om det får kallas ett ångblås eller skvallerrör är det dimensionen eller längden?

28 cu är det det utvändiga måttet eller invändigt?

10. Z
    Medlem Nivå 4
    Skvallerrör eller bräddavloppsrör som det också kallas är anslutet nedanför ångblåsröret i expkärlet och är bara för att man ska ha koll på nivån när man fyller systemet. Ångblåsledningen/luftevakuering sitter i toppen av exp.
    Har för mig att det ska vara minst 1" rör som ångblås, 1" stålrör motsvarar 28 mm kopparrör (28 mm utv).