Byggahus.se

Takterass på låglutande tak

1. F
    Medlem · 2 inlägg

Fredrik.Sol

Medlem
    Okej. Finns de att få i justerbara ? Våran konstruktion blir också flytande dock så är det på en utbyggnad av huset så det finns inte så mycket att fästa den i när det kommer till väggen. Så du satte sådana falsfästen och sen vinkeljärn eller?

2. Tjoloho
    Husägare · 2013 · 64 inlägg

Tjoloho

Husägare
    Vet ej om de finns justerbara, men ser inte vad de skulle göra för skillnad. Du fäster dem i falsen på plåten och får sedan möjlighet att fästa stående alt liggande reglar beroende på nivån i dessa. Det blir som en fästpunkt nära taket där du ska skriva i bult eller liknande. Jag satte även de flesta reglarna stående direkt mot taket (med papp emellan, se nedan bild) så att delar av konstruktionen "vilade" mot tak konstruktionen och därmed blev falsfästenas huvudsakliga uppgift att regelstommen inte flyttar på sig.

3. D
    Medlem · 8 inlägg

Deeriko

Medlem
    Hej på er!
    Tagit mycket inspo från denna tråd och har nu dragit igång mitt eget bygge!
    Problemet jag hade är att taket är lite högre än golvet inne så måste hålla bärlinan så låg som det bara går inne vid väggen.
    lösningen blev att sätta vinklar inne mot väggen och snedsåga alla reglar i samma lutning som taket.

4. Nickey
    Medlem · 16 inlägg

Nickey

Medlem
    Fantastiskt! Kul att se era lösningar. Vi ska bygga takterrass, men har papptak, dock har vi endast 2 grader lutning. Det ligger rätt så vindutsatt, och vi funderar på hur vi ska kunna göra detta "flytande" utan att göra hål i taket. Kanske är det enda lösningen? Vad tror ni?

Mvh

5. H
    Medlem · västra götaland · 3 inlägg

hanschri

Medlem
    Hej!

Sitter i samma båt!
    Funderar på om Per Wikstrands lösningar kan vara lämpligt?
    https://www.perwikstrand.se/sv-se/taetskikt/

Finns monteringsvideos på länken.

6. K
    Självbyggare · Skåne · 2 983 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Vi la trädäcket löst på papptaket med tre graders lutning. Under de snedsågade längsgående reglarna ligger ett lager extra papp. Tyngden av trädäcket med räcke och allt räcker för att det inte ska kunna "blåsa iväg". Man kan ju tänka på att inte låta för mycket vind komma in under däcket..

Vi bor också väldigt vindutsatt och jag har aldrig varit orolig.

7. A
    Anonym
  8. Tjoloho

Tjoloho

Husägare
  9. Tjoloho

Tjoloho

Husägare
    Inte redigt kopplat till hur takterrassen gjordes men kan dela med mig av en annan lösning kopplat till mitt glas staket på min takterrass..

Vi kom på nu efter några år att vi ville öka insynsskyddet på den ena sidan av glasstaketet, så en "enkel" lösning blev att "frosta" glaset, problemet var bara att det behövde göras from utsidan pga att vi har höj/sänkbart staket..

Att frosta från stege var ingen lösning, att ha lift var ingen lösning för den kom inte in på tomten på den sidan för det skulle frostas...

Så jag byggde helt enkelt en ställning som hängde på väggen..
    Drog långa skruvar genom panelen och in i stommen på takterrassen och mina väggfästen satt som smäck! Framöver ska jag skruva in beständiga skruvar med gänga(för att sen skruva muttrar på) så att det blir enkelt att återanvända lösningen vid tex fönsterputs som annars är hopplöst jobbigt..

10. Z
    Medlem · Västra Frölunda · 84 inlägg

zamen

Medlem
    Snyggt! Har samma räcken hemma som jag funderar på att frosta. Varifrån kommer frostningsduken?

11. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 683 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    Ni som använder tryckat virke på plåttak. Tänk på att lägga takpapp mellan virke och plåt , då det tryckade virket innehåller koppar och äter upp stålplåten.

• Laddar…
  12. Tjoloho

Tjoloho

Husägare
    • Laddar…
  13. stigen
    Verktygstokig · Värmdö · 3 173 inlägg

stigenPremiumikon: Lampa

Verktygstokig
  14. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 756 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Det är väl plan- och bygglagen som kräver säkra räcken och det är i BBR där dom detaljerat mer vad som krävs för att det ska räknas som det både för barn och vuxna.

Kommer inte ihåg exakt vad BBR:en säger om detta men det går att kolla upp på Boverkets hemsida men det står om krav på höjder, täthet, risk för att fastna, klättringrisker osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.