Taktegel värt sitt pris??

19k läst  8 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Till vårat hus ingår äkta enkupigt taktegel.
    Kostnad 120:-/kvm + moms. (bara pannorna)

Nu har jag ingen koll på vad betongpannor kostar, men jag gissar att det blir betydligt billigare än teglet??

Frågan är om jag ser en sådan stor skillnad på panna och panna, så att det är värt att ta det dyrare alternativet.
    Jag menar, väl uppe på taket som är högt upp, ser man att det är "äkta" vara eller vanliga pannor?

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Taktegel värt sitt pris??

ingår det så är väl saken biff ;)
    men för att svara på din fråga: ja man ser skillnad och ja det är värt merkostnaden.

(säger han som har gråa betongpannor :p :p )

3. N
    Medlem Nivå 6

riktigt taktegel åldras med behag, är orange från början blir rödare med åren. betongpannor i tegelfärg är orange från början och täcks med skit genom åren. betongpannor kan även tappa färgen och bli blekta.

tegel lever, ändrar färg genom åren, ligger lite oregelbundet ;D ... snyggt
    betong blir skitigt, tappar färgen, ser statiskt ut på taket :surprised:

4. S
    Medlem Nivå 6

Hmmm.....*funderar*

Jag vill ju ha ett grått tak, som "matchar" detaljerna i galvaniserad plåt.
    Inte ett orange tak.

Kanske finns enkupigt i andra färger än orange?

5. P
    Medlem Nivå 7

Glaserat tegel, om man har råd. ;)

6. S
    Medlem Nivå 6

Och vad kostar glaserat tegel???
    Inget för oss vanliga dödliga kan jag gissa på. :)

7. I
    Medlem Nivå 9

Glaserade takpannor är täckta av en sorts emalj som gör pannorna hala. Det i sin tur gör att mossa och annat elände inte får fäste. I snitt tar det minst dubbelt så lång tid för mossa att växa på glaserade takpannor jämfört med obehandlade. Av någon anledning ligger man i Sverige långt efter övriga Europa på den fronten, där antingen glaserade eller engoberade takpannor är en självklarhet.

Enligt Lafarge kan man förvänta sig mossa på:

• Obehandlade tegelpannor - efter runt 7 år
    • Engoberade tegelpannpr - efter runt 10 år
    • Glaserade tegelpannor - efter runt 15 år
    • Målade betongpannor - efter runt 10 år
    • Målade och lackerade betong pannor - efter runt 15 år
    I närheten där jag bor har Trivselhus byggt ett antal hus och lite längre bort finns andra relativt nybyggda villor. Något som är trist att se är att det växer mossa, speciellt längst ut på taken med liten vinkel. Kan inte uttala mig om det är betongpannor eller "äkta tegel" men det ser illa ut, och en sak är säker - pannorna är obehandlade.

I sin helhet är betongpannor överlägsna tegelpannor, allt enligt Lafarge. Betongpannor låter sig tillverkas med bättre noggrannhet, inte suger åt sig vatten, har bättre hållfasthet och låter sig färgas i alla upptänkliga kulörer samt inte minst har lägre pris.

8. I
    Medlem Nivå 9

Priset ja. I Tyskland är ligger engoberade pannor knappt 10% högre i pris än obehandlade. Glaserade är knappt 30% dyrare än obehandlade. Vet inte vad som gäller i Svearike, men varenda ÅF ska ju göra sig en hacka. Hör exempelvis med Takimporten i Mjöbäck.

9. P
    Medlem Nivå 10

Ang glaserat Tegel.. Tänk på att Snö åker av taket.. så ovanför ingångar & garage och sånt bör man sätta dit snö ras skydd.. själv gjorde jag inte det.. hade inte tanke på på att snön kunde åka av. Gjorde ju inte det med mina gammla smuliga betongpannor....

/åker nu mera med en bli med buckligt tak..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: