Byggahus.se

Takstolar för högsta innerhöjd.. Vilka skall man kika på?

1. B
    Medlem Nivå 3
    Skall snart börja projektera på mitt garage. Då jag inte vill att vägglivet skall bli så högt utvändigt så kikar jag på lösningar med andra typer av takstolar. Höjd utvändigt vore bra om det gick att hålla sig under 2.5, medans man skulle kunna ha en takhöjd på 3 meter invändigt. Storleken på garaget är plannerat till 7x12m.

Någon som har bilder på garage med takstolslösningar som ger mer takhöjd inv?

2. L
    Medlem Nivå 1
    Tänk: "Limträ"

Du kan lägga takhöjden inne som Du vill om syftet är att tex. hissa bilen högt etc.
    Med så stort garage så kanske Du kan ha lägre i tak i en del och på så vis få ett förvaringsloft?

Priset går väl jämt ut med takstolar.
    Fast 12 meter blir en fet balk... Kan Du tolerera en/flera stolpar?

Tror det kallas A-takstol eller saxtakstol annars.

Ska försöka leta reda på nå´n bild hemma.

/Linus

3. B
    Medlem Nivå 3
    Jo själva ytan där man kör in bilarna blir nog inte mycket längre än ca 8m, där kommer nog en vägg att balka ytan då det blir pannrum osv i den bakre delen. Saxtakstol har jag kickat lite på, dock är det ju ett problem med dem och det är ju att taket blir lutande? Eller kan man slänga in en regel i neder kant för att få största delen av taket rakt? A-tak stol, kan man flytta upp den nedre regeln hur högt som helst eller finns det något max förhållande på detta?