4 753 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Takstolar cc 1200 går inte jämt upp med husets längd
Om husets längd är tex 10000mm och man tänkte sätta takstolarna med cc 1200mm sätter man då 9 st takstolar med cc 1200 och sedan den sista med ett mindre cc mått eller anpassar man så att man har samma cc mått över hela taket och kör med cc 1000 istället?
Nu är jag varken snickare eller byggmästare så egentligen vet jag inte, men jag hade anpassat med ett fack med udda bredd och låtit de andra följa något standardmått, bara för att slippa ha udda mått i hela konstruktionen.
Hade jag byggt hela huset från början hade jag anpassat huset efter standardmått så långt som möjligt för att slippa tid- och pengaödande specialare.
Hade jag byggt hela huset från början hade jag anpassat huset efter standardmått så långt som möjligt för att slippa tid- och pengaödande specialare.
I mitt hus löste det med udda mått.....Fotografen skrev:
Nu är jag varken snickare eller byggmästare så egentligen vet jag inte, men jag hade anpassat med ett fack med udda bredd och låtit de andra följa något standardmått, bara för att slippa ha udda mått i hela konstruktionen.
1260ish CC
Håller med, kör cc 1200 på samtliga förutom sista, förenklar framtida projekt exempelvis bara isolering mm.
Fotografen skrev:
Beroende på hur hammarbandet är konstruerat är det möjligt att ändra cc mått på takstolar. Annars måste man tänka på att ha en stående regel under varje takstol.Optimalt stommått är exempel vis 8x1200mm + 45 mm= 96045 mm. Börjar man ändra cc från 1200mm stämmer inte måtten på råspontluckorna.
Skitjobbigt att lägga råspont på takstolar som inte går ihop med spontens normallängder (som ju följer 12:ans tabell). Men om man tycker om att såga av småsnuttar på en massa brädor kan man absolut sätta ett annat cc-mått än 1200!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Glespanel inför gipstak med udda CC på takstolar - vilket CC?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad för typ av tak med takstolar cc 1200?
Tak & Vind -
sala på takstolar cc1200
Byggmaterial & Byggteknik -
Regla för takgips när takstolarna sitter cc 1200
Tak & Vind -
När måtten inte går jämnt ut på vägg cc 600 och takstolar cc1200?
Lösvirke & Timmerhus