Byggahus.se
Jag håller på att planera en tillbyggnad av huset på ca 35m². Ritningar på befintliga takstolar på huset finns enligt bilder nedan.
Tror ni det är möjligt att konstruera dom nya takstolarna med hanbjälken högre upp så att vi kan få högre takhöjd invändigt?

Ritning av takstolar med måttangivelser och beteckningar för planerad tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett dokument med tekniska specifikationer för virkesdimensioner och upplagsreaktioner för takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

maah maah skrev:
Jag håller på att planera en tillbyggnad av huset på ca 35m². Ritningar på befintliga takstolar på huset finns enligt bilder nedan.
Tror ni det är möjligt att konstruera dom nya takstolarna med hanbjälken högre upp så att vi kan få högre takhöjd invändigt?

[bild] [bild]
Din bild visar en fackverkstakstol, där har du ingen "hanbjälke".

Det finns olika sorters takstolar, en saxtakstol ger tex högre innetakhöjd.

• Gilla
enkelt och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som att det är en A-takstol jag är ute efter.
Behöver man göra en ny konstruktionsberäkning då eller kan tillverkaren gå på den gamla för fackverkstakstol?

maah maah skrev:
Det verkar som att det är en A-takstol jag är ute efter.
Behöver man göra en ny konstruktionsberäkning då eller kan tillverkaren gå på den gamla för fackverkstakstol?
Jag tror att takstolstillverkaren har bra beräkningsprogram för att göra en beräkning.

De har de gjort när vi har beställt nya takstolar hos Nässjö Takstolsfabrik
https://www.takstolsfabriken.se/

Befintliga fackverkstakstolar kan man inte bygga om. De utgör kompletta konstruktionselement. I en tillbyggnad däremot kan du i princip få vilka takstolar du vill. Som bl.a. @KnockOnWood har påpekat är det enklast att vända sig till en takstolsfabrik för att få dem rätt dimensionerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.