Byggahus.se

Takstege, vilka regler gäller ?

1. U
    Medlem Nivå 7
    Sotaren har anmärkt på takstegen några år nu så det börjar väl bli dags att fixa :D

Eftersom jag inte riktigt litar på honom skulle jag vilja kolla upp vilka regler som gäller egentligen...

Mina funderingar:
    1. Enl sotarn måste takstegen sitta fast med genomgående skruv, dvs med mutter & bricka inne på vinden. Stämmer verkligen det ?

2. Hur långt upp måste stegen nå ? Finns det något min-mått mellan översta stegpinnen och nocken ? Befintlig stege är i kortaste laget, når gott & väl nocken, men det fattas ca 50cm längst ner mot hängrännan.

3. Glidskyddför stegen, både i längsled och i sidled.

2. yonna
    Medlem · Nivå 15

Re: Takstege, vilka regler gäller ?

Nej, om du har tegeltak ska den inte behöva genomgående skruvas. Däremot skall den ha två fasta fästen (uppe och nere) där det naturligaste är att bågen fästs under pannorna på andra sidan nocken vilket löser problemet med 'hur högt upp måste den gå'. Fast fäste/glidskydd vid takfoten - jag kommer inte exakt ihåg måttet mellan den lösa stegen och takstegen. Köp ny stege som har längd som anpassats till taket! Sotarna har oftast skäl att vara kinkiga - det är faktiskt deras arbetsplats!

Jag bytte själv min före husförsäljningen - 'min' sotare hade varit tålmodig ;).

3. U
    Medlem Nivå 7

Re: Takstege, vilka regler gäller ?

Jag har plåttak, men är likväl tveksam till att borra hål genom taket. Känns på något vis som det är upplagt för fuktskador i framtiden :'(

Sotarens anmärkningar är i högsta grad relevanta. Själv tycker jag att det är skitläskigt att klättra upp på taket när man måste ta ett steg på plåten för att nå nedersta stegpinnen.