Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Takstege eller lösa taksteg. Har ett ganska nylagt tak med tvåkupiga betongpannor

1. B
    Medlem · 14 inlägg

Boanita

Medlem
    Måste ändra mitt takskydd enl nya normer. Har ett tak med dubbelkupiga betongpannor. Vilket är lämpligast- takstege eller lösa steg?

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Fråga sotaren så det blir rätt, lösa steg ska fästas under varje panna, hel stege fästes under nockpannor och i nerderkant vid takfot, ävensom att med hel stege får du påhakningsjärn för stegen upp på taket som ska vara enligt normer. detta för att en stege inte ska kana ut eller ramla bort med sotaren kvar på taket

3. B
    Medlem · 14 inlägg

Boanita

Medlem
    Tack för svar! Är så orolig
    att taket tar skada, blir otätt eller så.
    Tycker också att jag läst någonstans att
    lösa steg bara skulle användas på mindre, ”kortare” tak???
    Vill inte heller lägga en förmögenhet på detta, men vill naturligtvis att det ska bli säkert!

4. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Det finns lösa steg som hakar i varandra, så det blir som en fast stege.

5. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    En hel stege kan med fördel köpas som passar i dalarna på teglet, sök på takstege så får du många träffar och utvärdera vad som kan vara lämpligt för dig.

6. B
    Medlem · 14 inlägg

Boanita

Medlem
    Tusen tack för tipsen!!!!

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Kan vara bra att se hur det går att fästa/limma en lite tjockare gummimatta på fötterna som som ligger mot pannorna, detta för att stegen kommer att röra sig lite när någon går på den. Risken är att det blir skrapskador där fötterna ligger mot. Ska göra det själv, men har plåttak och då för att inte göra hål så blir det nockmodellen

• Laddar…
  8. R
    Medlem · 385 inlägg
    Lösa steg är väldigt enkelt och helt okej att hänga dit.
    Ska du ha stege så se till att den passar EXAKT i kupningen.
    Jag var med och bytte tak åt en envis person. All plåt på taket skulle minsann målas likaså stegen som givetvis skulle återanvändas. Stegen sa jag till om direkt när vi började byta tak att den kommer inte att passa, jag hade testat när den låg på gräsmattan. Jag vet inte hur många pannaor som vi spräckte innan han gick med på att köpa typ 11st steg istället. Kostar runt en hundring styck.

• Laddar…
  9. B
    Medlem · 14 inlägg

Boanita

Medlem
    (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.