Byggahus.se

Takspottar i kök for dummies??

1. F
    Medlem Nivå 1
    Jag har suttit och läst ett tag, men det verkar som om jag är "först" med min fråga... Ber om ursäkt om jag sökt för dåligt. :-/

Jag vill sätta upp spottar i taket i köket och spontant så tänker jag mig att sätta en ram runt hela köket ca 10-15 cm från själva taket och sedan lägga gipsskivor inom denna ram. Alltså sätta ett gipstak nedanför mitt befintliga betongtak. Tänker jag rätt?

Behöver jag oroa mig för värmeutveckling eller är den biten i princip helt borta i o m betong i både tak och väggar? Gipsplattorna i sig är väl ingen fara om man köper kloka spottar antar jag?

Sen undrar jag om det finns något "kit" med spottar man kan köpa som man kan koppla direkt i befintligt taklampeuttag.

Som synes är jag inte särskilt säker på hur det ska göras, så alla eventuella tips mottages vänligen. :)

2. M
    Medlem Nivå 5

Re: Takspottar i kök for dummies??

du tänker rätt... så gjorde jag i köket i min lägenhet. köpte spotar på bauhaus med trafo. Var iofs ingen kontakt i taket så jag klippte kontakten på trafon och kopplade in där kupollampans sladdar var.
    Spotarna har oftast ett minsta inbyggnadsdjup angivet, så läs på det.
    men jag reglade iaf med två tum fyra i taket, och gipsade på. Det funkar bra:)
    Som du själv säger, betongväggar, betongtak, gips, inget av det brinner ju.

3. L
    Medlem Nivå 1

Re: Takspottar i kök for dummies??

Gips brinner inte, men det kan torka ut ganska lätt. Köper man en armatur med för dåligt material, för tunt så är risken att gipsen börjar smula ganska snart. Köper man en seriös armatur så ska det inte vara några problem.