Bygger nytt, 14 graders taklutning och släta betongpannor, ca 4.5m i nock och väggliv på ca 3m. Vill göra någon snygg lösning så jag slipper ha något ligga på taket 364 dagar om året som inte används.

Vad är kraven? Kan man kanske sätta upp fästen av något slag och sedan bara lägga dit en vanlig alu-stege varje gång sotaren kommer?

Jag hittade bra infil på nätet om detta efter några minuter sökning. Testa du också. Hade jag haft ser framför mig hade jag länkat.

Finns troligen på din sotares hemsida.
Du behöver iaf ha kasskydd för stegen, samt en takstege. Vad jag förstår, fastmonterad. Kanske finns andra alternativ.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Goteborg skrev:
[länk]
sidan 4 visar vad du behöver på olika höjder och lutningar, där har du något att utgå ifrån för att hitta en lösning för dig.
Tack. Ska försöka kolla närmre på hur den fasta stegens fästen ser ut. Kanske går det att göra den lätt att ta bort och sätta dit. Vill inte ha den liggandes på taket när den inte används.

Precis det dokumentet jag hittade. Känns ganska täckande.

Suhagg skrev:
Tack. Ska försöka kolla närmre på hur den fasta stegens fästen ser ut. Kanske går det att göra den lätt att ta bort och sätta dit. Vill inte ha den liggandes på taket när den inte används.
Det vanliga är ju att man har separata fotsteg på taket, ett steg per takpanna, och inte en hel stege.
Så ett glidskydd nederst för den lösa stegen från mark + några fotsteg är allt som behövs (om inte skorstenen är väldigt hög).
Det syns knappt, då fotstegen har samma färg som takpannorna.
Lösa stegar uppe på taket gillar nog inte sotaren.Det är ju hans liv och hälsa det gäller!

Har du ingen taklucka innifrån? Vi har en lucka från vinden, så sotaren får först gå upp via vindstegen och sedan ut på taket från vinden. Eftersom vi har 6 - 7 m upp till takfoten så är det den enda rimliga metoden. Annars hade vi varit tvungna att ha fast monterad stege med skyddskorg.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det vanliga är ju att man har separata fotsteg på taket, ett steg per takpanna, och inte en hel stege.
Så ett glidskydd nederst för den lösa stegen från mark + några fotsteg är allt som behövs (om inte skorstenen är väldigt hög).
Det syns knappt, då fotstegen har samma färg som takpannorna.
Lösa stegar uppe på taket gillar nog inte sotaren.Det är ju hans liv och hälsa det gäller!
Tycker det är extremt fult men det är väl tvungen att bli något som detta

Taksteg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hempularen skrev:
Har du ingen taklucka innifrån? Vi har en lucka från vinden, så sotaren får först gå upp via vindstegen och sedan ut på taket från vinden. Eftersom vi har 6 - 7 m upp till takfoten så är det den enda rimliga metoden. Annars hade vi varit tvungna att ha fast monterad stege med skyddskorg.
Bara 1-plan och ca 3m till takfot. Blir ingen vind så den vägen går det inte att gå.

Kan ordna en takstege men skulle vilja ha något som går att skruva bort alt väldigt diskret utseende.

Kolla med en smed om han kan göra några fästen åt dig. När det är dax så lägger du dit en Alu stege själv. Lite jobb varje gång de ska utgöras jobb men då har du en mobil lösning.

Goteborg skrev:
Kolla med en smed om han kan göra några fästen åt dig. När det är dax så lägger du dit en Alu stege själv. Lite jobb varje gång de ska utgöras jobb men då har du en mobil lösning.
Nja. Som höghöjdsarbetare måste jag kommentera. Det är min och andras arbetsplats vi ändå talar om. Smeden lär inte ha koll på vad stagen ska hålla för osv. Typspecade taksäkerhetadetaljer har gått igenom rätt hårda krav för att användas. Många krokar fast sig i stegar/gångbryggor och då vill man gärna att det håller om man skulle falla.

Går inte stegen att ha på baksidan eller så? Har TS några bilder på huset?

Nu väcker jag en gammal tråd till liv.
Det är så att jag bygger ett 2-planshus, och undrar lite över taksäkerheten för sotaren.

Är ungefär 5 meter upp till takfoten på lägsta stället. Och vad jag har förstått så är det fast monterad stege, med rasskydd eller vad det nu kallas som gäller. Alternativt taklucka.
Fast monterad stege tycker jag ser riktigt risigt ut. och en takhuv vill jag inte ha, då man måste ha ingång till vinden på övervåningen.
Jag undrar vad sotaren skulle säga om jag monterar upp min Hakiställning varje gång han/hon ska upp på taket.
Öglor för livlina och taksteg monterar jag också givetvis.

Vad tror ni? :)

Edit: Med Hakiställning så menar jag typ som ett trapptorn.

Redigerat:
Östlund skrev:
Nu väcker jag en gammal tråd till liv.
Det är så att jag bygger ett 2-planshus, och undrar lite över taksäkerheten för sotaren.

Är ungefär 5 meter upp till takfoten på lägsta stället. Och vad jag har förstått så är det fast monterad stege, med rasskydd eller vad det nu kallas som gäller. Alternativt taklucka.
Fast monterad stege tycker jag ser riktigt risigt ut. och en takhuv vill jag inte ha, då man måste ha ingång till vinden på övervåningen.
Jag undrar vad sotaren skulle säga om jag monterar upp min Hakiställning varje gång han/hon ska upp på taket.
Öglor för livlina och taksteg monterar jag också givetvis.

Vad tror ni? :)

Edit: Med Hakiställning så menar jag typ som ett trapptorn.
Glöm det är min gissning.

Mitt tips är att få tag på sotaren som kommer besiktiga sen. Ta bilder gör skisser och visa vad du tänkt göra.
Ha bra kontakt och vips kommer din besiktning vara en baggis. Så gjorde jag.

Tror det hänger en hel del på sotarens egen åsikt. Min sotare var nöjd med ett jättekliv från översta steget till skorstenen medan brorsans snudd på ville ha handikappanpassad brygga på taket.

Tack för svaren.
Jag har funderat lite och kommit fram till att en uppstigningslucka blir bäst.
Dock så kommer jag inte att ha någon lucka med inbyggd stege upp till vinden inifrån.
Känns lite fel att ha ett lågenergihus, och sedan montera en sådan lucka med minimalt med isolering.

Blir att ha en Hilalucka ist. Som jag sedan kan ha 500mm isolering i skivform över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.