Byggahus.se

Takregel i vägen för tänkt köksfläkt

587 läst  2 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Vi ska äntligen göra om köket och vill helst ha en öppen spiskåpa och spisen på samma ställe som tidigare. Tidigare har det suttit en inbyggd fläkt där och ventilationsröret har gått något snett upp genom taket. Hålet i taket är med andra ord inte centrerat över spisen. Jag skulle gärna flytta utgången i taket typ 20cm men där finns det en takregel i vägen (kattvind ovanför). Är det bara att ge upp detta eller är det möjligt att ta bort/bygga om en del av regeln? Känner att jag är ute på lite djupt vatten här... Vi vill undvika att ha vinklar på ventilationsröret inne i köket. Tacksam för råd!

2. Bästa svaret

T
    Medlem · Nivå 8
    Det låter som att du har en underram på takstolen eller mellanbjälklaget just där? Denna bör du inte ta bort så länge du inte kan växla av på ett betryggande sätt, men den oparationen känns ganska kostsam och osäker.

Är det så att det är just en takregel (för uppfästning av ex takgips) så är det är en annan grej. I sådant fall är det ingen fara att kapa, men skall det göras ordentligt så skulle du isf behövs lägga i en kottling ovanifrån för att kunna ge takmaterialet en ny fästpunkt.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för svaret! Vi ritade om en aning så att fläktutgången kommer på andra sidan regeln i stället för mitt i.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka