Medlem
· 51 inlägg
Jag har ett torp från ca 1850 som jag behöver lägga om pannor, läkt och skiktet mellan brädorna och tegelpannorna på.
Vinden är en kallvind och är väl luftad från alla möjliga hål/(l) och kanter. Brädorna är gamla kilsågade brädor omlott / lockbrädor. Ovanpå detta ligger ett tunt lager plast (känns som plasten i en svart plastsäck). Sedan ligger läkt och sist tegelpannor.
Jag behöver alltså (antagligen) inte byta ut brädorna, men dock plasten, läkten och en del av tegelpannorna.
Frågan är nu vad jag ska ha istället för plasten. Jag föreställer mig att det inte får bli för tätt så diffusionstäta material går ju bort antar jag. Finns takpapp som passar för mitt ändamål? Hur är det med oljehärdade masonitskivor? Ha plast igen? Vilken sort i så fall?
Vinden är en kallvind och är väl luftad från alla möjliga hål/(l) och kanter. Brädorna är gamla kilsågade brädor omlott / lockbrädor. Ovanpå detta ligger ett tunt lager plast (känns som plasten i en svart plastsäck). Sedan ligger läkt och sist tegelpannor.
Jag behöver alltså (antagligen) inte byta ut brädorna, men dock plasten, läkten och en del av tegelpannorna.
Frågan är nu vad jag ska ha istället för plasten. Jag föreställer mig att det inte får bli för tätt så diffusionstäta material går ju bort antar jag. Finns takpapp som passar för mitt ändamål? Hur är det med oljehärdade masonitskivor? Ha plast igen? Vilken sort i så fall?
https://mataki.se/underlagstackning/underlagstak/halotex-rs10---diffusionsoppen
Mataki har några, fin kvalitet. Plast är fel, aldrig hört någon lägga det, dom hade nog rökt dåligt gräs på den tiden….
Mataki har några, fin kvalitet. Plast är fel, aldrig hört någon lägga det, dom hade nog rökt dåligt gräs på den tiden….
Medlem
· 131 inlägg
Googla på Divoroll 
Jag googlade och läste mycket och oljehärdad 3 mm board verkar vara en ganska standardlösning. Jag hade ett precis likadant tak på ca 1850-års soldattorp. Jag lät såga breda brädor på sågen nära och fick byta ca 60 st lockbrädor pga läckage många år.
Jag riktade taket genom att klossa mellan strö- och bärläkt men skulle nog ha låtit bli med dagens kunskap. Allt som blir för rakt och laserperfekt tar bort charmen med såna gamla hus och torp.
Jag riktade taket genom att klossa mellan strö- och bärläkt men skulle nog ha låtit bli med dagens kunskap. Allt som blir för rakt och laserperfekt tar bort charmen med såna gamla hus och torp.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· 51 inlägg
Tack för bra svar! Någon som har erfarenhet av både boarden och divoroll/halotex (eller liknande produkter)?
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 5 362 inlägg
- 4 138 gillningar
- 380 bilder och filmer
Har du någon sorts plast idag och det fungerar tillsammans med den ventilation du har finns det inget motiv att spendera mer pengar på specialmaterial tycker jag. Ordet diffusionsöppen tolkas gärna som en bra universallösning på internet och rekomenderas höger och vänster och ofta utan någon direkt poäng.
Matakis m fl dukar är framförallt framtagna för att ligga direkt mot isoleringen i vad jag kallar kompakttak (paralleltak utan luftspalt) där det faktiskt kan bli ett ångtryck, det blir det inte på en ventilerad vind.
Matakis m fl dukar är framförallt framtagna för att ligga direkt mot isoleringen i vad jag kallar kompakttak (paralleltak utan luftspalt) där det faktiskt kan bli ett ångtryck, det blir det inte på en ventilerad vind.
Medlem
· 51 inlägg
Bra synpunkter! Nackdelen med plasten är att den är så pass skör. Den lades innan jag köpte huset. Man kan tydligt se hur den blivit naggad i kanten - en bekant hävdade att det kan vara getingar (som har byggt en del bon under takpannorna över åren) som har käkat upp plasten. Så jag skulle gärna ha något lite tåligare material, oklart vad, men ovan nämnda är eventuellt överdrivet (?).
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 5 362 inlägg
- 4 138 gillningar
- 380 bilder och filmer
Givetvis tycker jag du ska byta till ett lämpligt material för tak, vilket beror lite hur du tänkt att det ska se ut. Vill du lägga direkt mot är kanske Haloten 380 ett bra alternativ då det är godkänt både på råspont och frihängande mellan takstolar på cc 120.
Vill du läkta upp en luftspalt ovanför taksvallet/plankorna kan du använda samma duk, väv eller masonit efter tycke och smak (och plånbok).
Vill du läkta upp en luftspalt ovanför taksvallet/plankorna kan du använda samma duk, väv eller masonit efter tycke och smak (och plånbok).
Har exakt samma lösning på taket, hus från sen 1800-tal. Nu har det kanske inte legat mer än 10-20 år, men men jag kan se när jag lyft på lite pannor verkar det vara en robust konstruktion. Ska jag ge mig på något av gårdshusens tak lutar det åt samma lösning.
Jag googlade och läste mycket och oljehärdad 3 mm board verkar vara en ganska standardlösning. Jag hade ett precis likadant tak på ca 1850-års soldattorp. Jag lät såga breda brädor på sågen nära och fick byta ca 60 st lockbrädor pga läckage många år.
Visa bilaga 583045
Precis, jag övervägde någon slags genomsläpplig GoreTex-aktig duk men jag vill kunna röra mig på taket för att byta nån panna eller kolla till skorsten osv. utan risk för att orsaka hål.
Medlem
· 51 inlägg
Bra poäng - den hade jag inte tänkt på.
Liknande trådar
-
Cellplast eller platon i källare
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kanalplast eller Korrugerad plast till tak till växthus
Trädgård allmänt -
Laga takpapp eller vad det heter?
Tak & Vind -
Spårad cellplast eller spårad spånskiva