1986 renoverades villataket från 1959 och den gången flöt allt på till belåtenhet. Nu började det bli dags igen då stuprör en/hängrännor samt plåtarbeten är 65år. Efter flera offerter och referenser valdes en större takfirma som jag fick ett mycket gott intryck av.

Hantverkarna kan inte svenska som lägger tak och monterar vindskivorna och gångstegar samt avvattning. En av tre pratar knagglig engelska och jag får ringa arbetsledaren när jag vill föra dialog. Näväl, betongpannorna tas bort och ingen råspont behövdes bytas. Ingår 10 kvadrat som jag får ta hand om.

Vad jag reagerar på är att hantverkarna verkar bara jobba på och när till och med jag kan se felaktigheter får jag svaret: Det rättar vi till efter slutbesiktningen av arbetsledaren. Har håller med mig när jag påtala vilket känns bra och vi har fast pris.

Begriper inte hur detta förfarande kan förekomma, UE gör det med fast pris men nog borde förlora både anseende inför att inte bli anlitade igen och företaget riskerar ju att komma i sämre dager. Nu är det plåtslagarens tur och det hoppas jag flyter på. Arbetsledaren är positiv att en oberoende besiktningsman är med vid slutbesiktningen som jag bekostar och det blir säkert bra i slutänden.

Är det så här det fungerar numera i takbranschen?

• Närbild av en husgavel med vitt takfoder och plåtarbete på takhörnet, som visar monteringsdetaljer och finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Droppande vatten från en vit stupränna monterad mot en putsad vägg.
    Skapa konto
  • Takmonterad gångstege i metall över tegelpannorna, omgiven av byggställning och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Arp32 och 1 till
  • Laddar…
Utseendemässiga brister behöver oftast inte åtgärdas efter en besiktning såvida det inte är väldigt långt ifrån acceptabelt.

Det är funktionen som i huvudsak kontrolleras

Även om besiktningsmannen är beställd och betald av dig kommer han att vara på entreprenörens sida om han har någon form av självbevarelsedrift.

Han får inga fler beställningar på takbesiktningar av dig under din livstid

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.