takomläggning

4k läst  12 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vore tacksam om jag kunde få lite respons på mina funderingar.
    Skall lägga nytt tak. Vilket material rekommenderas, vilket är lättast att lägga, vilket har längst livslängd. Och vilket blir mest kostnadseffektivt

2. M
    Moderator · Nivå 17

Re: takomläggning

Plåt är lättlagt och billigt. Hållbarhetsmässigt så håller det väl minst 20 år.

3. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Vore bra med lite fler förutsättningar! Vad finns på/under taket idag, eller är det nybygge?

4. J
    Medlem Nivå 7

Plåt är dyrare och det är ju inte direkt underhållsfritt.. :-X

Det hänger ju på vad du har för hus också. Plåt tex.passar ju inte på alla hus och sen beror det på vad det får kosta...

5. M
    Medlem Nivå 6
  6. P
    Medlem Nivå 2

Vilken stil har huset, vad hadde huset för beläggning från början?
    Var noga med att stilen stämmer - taket påverkar ofta helhetsintrycket.
    Jag har lagt om med samma som det var när det byggdes - vanligt svenskt rött lertegel. (vittinge)

Bytte några råspontbrädor, papp, läkt, tegel samt vissa plåtdetaljer o avvattning.

7. M
    Moderator · Nivå 17

Jessica vilket tak lägger du för under 50kr kvadraten förrutom plåt? Jag räknar inte papp som yttertak utan jämförde med betong och tegelpannor samt skiffer.
    Anledningen till att jag inte räknar papp som yttertak är att jag har negativa erfarenheter av papptak och snöskyfflar

8. tynnis
    Medlem Nivå 6

Att man eventuellt om man har otur måste måla ett plåttak efter 20-25 år vet inte jag om jag vill kalla att det kräver mycket underhåll. :cool:

9. N
    Medlem Nivå 8

Man skall inte skyffla bort snö från ett papptak.
    Kerabit rekomenderar att man anväder en sopkvast och lämnar kvar ca 10 cm snö ovanpå taket.

Har själv lagt ett shingeltak på mitt hus och tyckte att det var enkelt att lägga.

10. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Vi kan väl börja med att reda ut vad du har för lutning på taket då det är direkt avgörande för det vidare resonemanget.........

11. M
    Moderator · Nivå 17

Niq. Försök du med en sop när det ligger ca 1,5 meter i drivorna, hårdpackat ;)

12. N
    Medlem Nivå 8

ok jag förstår problemet.  Men man måste väl inte ner till bottnen man skall ju ändå lämna ca 10 cm kvar. får jag fråga vad som gick fel.? Kommer nog aldrig att få 1,5 m snö på mitt tak .

13. M
    Moderator · Nivå 17

Exakt vad som gick åt he vet inte jag heller men det var revor/sprikor i pappen när det började tina på våren vilket tyvärr visade sig tydligt genom blöta saker på vinden. Jag skulle tippa att det kan ha varit en oskickligt hanterad spadkant. Det var inga grävspadar utan mera grus/planeringsvarianten som användes. En snöspade är inte så där effektiv på så hårdpackat underlag.

Detta är ju igentligen bara symptom på grundfelet, för dålig lutning eller för dåligt glid på takmatrialet. Det ska inte bli så mycket snö som kan ligga kvar på taket men det var en driva som skapades på ena sidan om nocken längs hela takets längd. På andra sidan var det kanske 5 cm snö

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: