Takomläggning

4k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag ska lägga om taket på vårt nyinköpta hus som är ungefär 120 kvm i markplanet med enkel takbrytning. Takpappen och sponten ska bytas men de gamla takpannorna behållas.
    Har fått in en offert på drygt 170 000 kr inkl moms (helt vitt).
    Jag tycker detta låter mycket. Är det någon som har gjort liknade arbete och har en uppfattning om vad som är en normalkostnad? Har någon tips på hanteverkare (i norrförort)? Något annat jag bör tänka på?
    Hälsningar,
    Anders

2. A
    Medlem Nivå 1

Re: Takomläggning

Det finns ett svårt del i det här arbet.Att behålla gamla pannor.Dubbla job.Man måste ta pannor ner,sen tillbaka.I vanliga fall man bara kastar gamla pannor i konteiner och lyftar nya med kran.Så priset verkar normalt.

3. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Det låter inte som en otrolig summa med
    ny takpapp och råspont.
    Kan ju tänkas att dom plockar ner ena sidan på
    huset.Lägger om papp och spont sen flyttar
    över pannorna från andra sidan.
    Spar dom kanske lite tid på.

Mvh Putte

4. Saxpy
    Medlem Nivå 9

Håller på att lägga om mitt tak nu. Behåller samma tegelpannor men ny läkt och papp.

Det som kostar väldigt mycket för mig är att de krävs ställning runt hela huset, 9meter högt, det står för nästan halva kostnaden.

5. vespaman
    Medlem Nivå 7

Saxpy,

tar du ner alla pannor, eller flyttar du över till annan sida? Själv står jag i valet o kvalet att göra jobbet själv, eller leja bort jobbet. Om man kan låta pannorna ligga kvar på taket, så borde rimligen jobbet bli mycket mindre.

Micke

6. Saxpy
    Medlem Nivå 9

Vi har ställningar och tegelhiss så det mesta åker ner på marken. De är tre som jobbar så det går faktiskt ganska snabbt plus att jag får en chans att dra över högtryckstvätten.

Jag tänkte göra det själv först men om man ska fixa allt själv så kräver det att man verkligen har ordentligt med tid till att göra jobbet så det blev att hyra in folk.

7. L
    Medlem Nivå 6

jag har precis lagt om mitt tak, det gjorde jag själv med några kompisar. tog av teglet på 1 timme rakt i en conteiner ,4 man. Ny papp en arbets dag på 2 sen nya läkt på 2 dagar ensam, nya pannor på 2,5 timmar på 5 man, sen hade jag lite justeringar runt skorsten nockpannor mm 1,5 dag ensam.
    men jag bytade även vindskivor trekantslist det gjorde jag före
    pris för material ca 21 tusen taket är ca 150 m3 .15 grader
    då sparade jag ett antal tusen på att göra allt själv

8. C
    Medlem Nivå 1

Nu säger ju inte AndersP nåt om taklutningen, men kan lova att det är klart besvärligare att karta runt på ett tex 45 graders tak än ditt 15 graders tak....detta påstår jag av egen erfarenhet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: