Byggahus.se

Takomläggning som gick fel, entreprenören drar ut på åtgärder

3k läst  12 svar

  1. Z
    Medlem Nivå 8
    Hej!

    I Mars månad la vi om vårt tak.Jag valde mellan tre entreprenörer och valde en som verkade vara bäst. Det var ett svenskt företag med bra betyg på rejta, konkurentkraftigt pris och hade gjort ett jobb hos min kompis.

    I offerten ingick bla.a. följande punkter:

    • Besikting utförs av kvalitetsansvarig. Eventuell besiktning av besiktningsman bekostas av beställaren.
    • Eventuella besiktningsanmärkningar åtgärdas.
    • Montering nockpannor, pannorna spikas och tätas.
    • Läggning av nya Jönåker Protector 2.0 betongpannor. Infästning görs enligt monteringsanvisningar.
    • Tillverkning och montering hålpanna för avloppsluftare.
    • Befintlig venthuv täcks in med plåt.
    • Löpande egenkontroller utförs.
    • Eventuella avvikelser dokumenteras och fotas.
    • Kvalitetsansvarig besiktigar av taket innan leverans av takpannor
    • Taksäkerhet: CW Lundberg, fabrikslackerad standardkulör

    Efter takbytet (som utfördes av icke-svensktalande underentreprenörer) kunde jag själv identifiera vissa uppenbara fel. som åtgärdades i omgångar. Bla.a. felaktigt monterade Veluxfönster, plåtskador, skevande vindskivor, bakfall på hängrännor, ej limmade nockpannor osv.) Tyvärr betalade jag fakturan i tron att det var det sista.

    Men en månad senare gled en panna (mot vindskivan) ner av sig själv. Vid kontroll visade det sig att den inte var skruvad/spikad och att det saknades läkt bakom den (läkten var klippt för kort och takläggare har bara lagt dit pannan utan att den vilade på något). Då togs en besiktningsman in som dokumenterade följande fel:

    Allmänt:
    Tätskiktsduk saknar klistring mot fotplåt.
    Nedre bärläkt monterad för långt upp.
    Vid stickprov noterades att ovanliggande tätskiktsvåd ej er-hållit fullgod klistring mot underliggande tätskiktsvåd.
    Glipor förekommer mellan pannor och plåtbeslag.
    Taksäkerhet saknas
    Bärläkten för kort mot vindskivor.
    Pannrader skevar mot vindskiva.
    Dokumentation:
    Inga egenkontroller har uppvisats.
    Egenkontroll för montering av Velux-fönster har ej uppvisats

    Bolaget har varit relativt tillmötesgående och t.o.m. erbjudit sig att betala besiktningsmannen. De lovade att åtgärda felen innan semestern började. Nu är sommaren snart slut och knappt något har gjorts. Endast en punkt är åtgärdad: de flyttade ner bärläkten för nedersta pannraden på en sida av huset.
    Jag har försökt kontakta företaget under sommaren för att få besked när de kan fixa resten men inte fått något tydligt svar. Det känns att de undviker mig...

    Vad är mina möjligheter som konsument för att få detta fixat inom en rimlig tid? Vad är "rimlig tid" i så fall?

    Tack!
     
    Redigerat
  2. Z
    Medlem Nivå 8
    För att förtydliga vad som återstår att åtgärda:

    1. Vatten rinner ner på takpappen uppe mot nocken (högersida fram) då plåten inte täcker över pannan "på dalsidan"
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1000377.jpg


    2. Pannor på kanten (vänstersida fram) ej fastsatta/skruvade,bärläkten för kort
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3385.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3386.JPG


    3. Hålpanna för avluftning offererad, men ej levererad (original avluftning behölls):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    LBRF5950.JPG


    4. Glipor mellan pannor och plåtbeslag:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3178.JPG
     
    • Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 8
    Tråkigt.
    Det är väll bara lägga press på företaget.

    Typiskt sånt här händer speciellt också när utländska underentreprenörer kommer och gör jobbet.

    "Kan ingen svenska nej nej" usch
     
  4. H
    Medlem Nivå 6
    Semestern är precis över. Finns nog få företag som kan lösa detta akut under semestertider. Ring och se till att du har en kontakt som går att nå och försök lägga upp en plan för när det skall åtgärdas men ge företaget ett par veckor att lösa problemet. Förhoppningsvis så kan de fixa det utan att sätta sig på tvären och orsaken att du blivit negligerad är semestertider och inget annat. Lycka till.
     
  5. K
    Medlem Nivå 8
    Hur stort problem är .4 egentligen? Plåten går ju in under pannorna en bit ändå?
    Estetiskt är det väl inte 100% såklart
     
  6. Z
    Medlem Nivå 8

    Tack för din input. Egentligen är det ingen brådska alls, jag skulle inte ha något problem med att vänta efter semestern. Men vi hade blivit (muntligt) lovade av företagarens säljare att vi skulle få detta åtgärdat innan semestern skulle börja (det finns vissa moment som kräver att man går in i huset). . En liten del åtgärdades under en dag, sen hände det inget och de svarade inte på SMS eller samtal. Man blir så klart lite orolig om att det aldrig kommer att ske. Enda som skulle behövts är lite kommunikation för att lugna kunden (=mig).

    Jag försöker ta kontakt igen om en vecka och ser om det händer något...
     
  7. Z
    Medlem Nivå 8
    Hej!

    Det skulle inte varit något problem om de inte hade offererat hålpanna och dessutom förvarnat om att jag inte skulle bli förvånad om det kommer en panna med hål i.

    Men egentligen är största problemet att:
    1. Pannor inte är säkrade enligt monteringsanvisning
    2. Vissa pannor på kanten inte sitter fast alls ens på bärläkt (jag fick klättra och limma fast en för att den inte skulle glida ner...)

    Man förväntar sig att pannor inte glider ner av sig själva för 240 000:- :(
     
  8. E
    Medlem Nivå 1
    Vi råkade ut för samma sak. Duk o läkt var lagt, pannor höll på att monteras och taket skulle färdigställas. Vi var såklart nyfikna och tog oss en närmare titt på allt som var gjort (när takmontörerna var lediga). Dock var vi snabba med att ta in en egen besiktningsman när vi direkt upptäckte omfattande felaktigheter.

    Arbetet stoppades (av oss och vi krävde att företaget skulle tals om hur de avsåg att åtgärda de omfattande bristerna, och sedan genomföra dessa. Inget svar. Efter 6 veckor sstillastående blev det omstart. Efter att vi tagit hjälp av en jurist som formulerade ett brev. Vi kom överens med företaget om åtgärd. Allt revs bort (allt var fel), och gjordes om. Rätt. Tills det blev dax för plåten (vinkelrännor, skorsten och diverse andra passningar av plåtbitar).

    Stopp igen. Vi var oense med företaget efter en del ytterligare påpekanden, och oklarheter i deras utförda lösningar kring vissa viktiga lekar (montering ventilationshuv avseende tätskiktet etc). besiktningsmannen hade vi kvar, så bristerna vi påpekade kom från hans kontroller (vi hade kommit överens med företaget att arbetet skulle delbesiktigas efterhand och efter vissa utförda moment). Detta fungerade alltså smidigt, tills vi stötte på patrull igen.

    4 månader senare slutade det hela i en förlikning. Vi hade dock inte betalat något innan dess, och skulle inte heller behöva betala förrän taket blev klart. Eftersom entreprenören inte gjorde klart, så fick dom inte heller betalt för mer än det vi kom överens om vid förlikningen. Juristen kostade en slant, men såhär i efterhand var det värt varenda krona.

    Vårt tak är nu tätt, och vi kom nog ganska lindrigt undan utan alltför stora ekonomiska påföljder. Dock så var det fruktansvärt jobbiga 4 månader innan eländet tog slut.

    Lång utläggning, för några råd.
    Kolla med ditt försäkringsbolag om juridisk rådgivning, likaså kontakta konsumentverket för att få råd om hur ni kan gå vidare.

    Slutbesiktning kan göras inom 2 år efter färdigställande. Det är viktigt att vissa procedurer följs, och att ni har svart på vitt för era ”claims”.
     
    • Laddar…
  9. Z
    Medlem Nivå 8
    Tack för tipsen. Vi har råkat ut för felaktigheter redan i början ( ett av vilka behandlades i denna tråd:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/veluxfoenster-felaktig-installation-angest.339514/ ). Tyvärr betalade jag fakturan efter att felen jag hade upptäckt själv åtgärdades. Men dök upp nya fel och då togs besiktningsmannen in (som företaget skulle betala, vilket bör vara ett bra tecken?)..

    Situationen vi befinner oss i just nu är:

    - Fakturan är betald.
    - Det finns en lista på fel från besiktningsmannen.
    - Entreprenören hade lovat (viserliggen muntligt) att felen skulle varit åtgärdade "innan semestern"
    - Sommaren är slut och inte mycket har gjorts. (Det ligger ströläkt och omonterade nockräcken på gräsmattan.)
    - Entreprenören svarade inte på SMS. Säljaren svarade till slut på samtal och säger att han "återkommer på eftermiddagen" (vilket han inte gör). Dagen efter svarar inte säljaren i telefon längre.

    Jag hoppas innerligen att företaget bara har mkt att göra och åtgärdar dessa sista fel (även om det tar en månad till), men vill åtminstone se vad mina juridiska möjligheter är ifall de väljer att ignorera mig.

    Hur länge bör man vänta på att få någon input på företaget innan man inser att man måste gå "vidare"? Ska man då vända sig till ARN först ifall inget händer?
     
  10. E
    Medlem Nivå 1
    Uppfattar inte riktigt om det är ni eller företaget som utsett besiktningsman. Om företaget utsett, se till att utse er egen. Om ni utsett, då är ni på banan.

    Gör en noggrann besiktning, där entreprenör bjuds in o närvarar. Säkerställ att alla brister dokumenteras. Troligen behöver ni göra en s k förstörande besiktning då ni måste öppna upp på sina ställen för att se. Är det fel bekostas det av entreprenören, är där ingen brist får ni bekosta det förstörande (återställande arbetet).

    Framställ era krav Skriftligen, kräv skriftligt svar från entreprenör samt tidpunkt när det Skavsta åtgärdat. Åtgärdandetiden ska vara rimlig (kanske 2-4 veckor, eller vad nu taket tar att lägga och hur stor risk där är för allvarlig skada under tiden som bristerna finns.

    Företaget åtgärdar, ni besiktigar igen. Ok/ej ok. Om ej ok, o företaget ej vill åtgärda mer. Gå till Arn och få deras rekommendation för skäligt prisavdrag.

    Om företaget ej åtgärdar och inte vill lyssna, det är där det blir knepigt. I detta läge tog vi hjälp av jurist. Vi gick på linjen att omföretaget ej åtgärdar skulle vi ta in annan entreprenör för färdigställande på första entreprenörens bekostnad. Ganska snårigt att trixa med detta som lekman här. Mycket går att läsa sig till, men formalian måste följas.

    Viktigast för att komma vidare är dokumentationen och att allt är skriftligt!!!!
     
  11. Z
    Medlem Nivå 8
    Tack för tipsen.

    Det var vi som har utsett besiktningsman. Besiktningen har skett och åtgärdslistan finns (den mailades till både mig och entreprenören av besiktningsmannen). Entreprenören har svarat (per mail) att de tänker börja åtgärda felen i början av juli. Sen dess har knappt något hänt (de var här en dag och flyttade nedre bärläkt på ena sidan). Företagets kontaktperson verkar undvika mina samtal.

    Jag tänkte börja med Uppsala kommunen konsumentrådgivning, sedan ARN (ifall de inte händer något).
     
  12. H
    Medlem Nivå 6
    Låter som du har gjort allt och lite till för att få till ett bra projekt och din plan är väl utmärkt. Följ den men för övrigt låter det väl lite som det är dags att börja dra åt tumskuvarna om du fortfarande inte fått ngn bra kontakt.
     
    • Laddar…
  13. Z
    Medlem Nivå 8
    Tack! Helt plötsligt hörde de av sig och kommer på onsdag nästa vecka för att åtgärda felen. (y)
    Jag berättar hur det har gått.
     
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka