Takomläggning, känslighet regn?

2k läst  7 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Tjena allihop!

Jag håller på att lägga om vårt tak, och nu är som bekant jävla skitväder över stockholm, och kommer nog bli det i helgen också. Jag måste jobba på taket, och antar att det inte komma ösa ner hela tiden, utan regna skvättar här, skvättar där.

Då tänkte jag lixom snabbt jobba, kommer det regn så så snabbt som möljigt på med presenning etc. Min fråga är hur känsligt det är för tak att få lite vatten på spånten vid ett tillfälle. Sen stänger man ju in den med pappen (YAP 2200).

Tack för svar /Gustav  :D

2. H
    Medlem Nivå 4

Re: Takomläggning, känslighet regn?

Är det gammal råspont? Isåfall är den nog väl torkad och kan lätt ta upp mindre regnmängder utan att förbli våt på ytan. Såhär års torkar det ju också bra när regnet slutat.
    /Hans

3. H
    Moderator · Nivå 25

Enl. vad jag hört så sakll det inte vara ngt. problem.

Så länge det inte kommer så mycket vatten att du får in det i isoleringen på vinden (och även där tål du nog lite).

Sponten torkar även via insidan, så att vatten blir instängt mellan spont och papp skall inte vara ngt. problem.

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Om råsponten blir riktigt blöt kan den "kupa" sig vilket inte blir bra..... Så kolla vädret noga och gardera med pressar!

5. H
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren.

Som man säger med Libro... eller vad det nu var för blöjmärke... (lite samma problem)...

DET KÄNNS TRYGGT!
    ;D  :cool:;D

6. P
    Medlem Nivå 10

man kan lägga den nya takpappen över den gammla.. vet iallfall takomläggare som gör så..

7. H
    Medlem Nivå 1

Problemet där blir väl att man inte kan kontrollera om spånten är skadad...

Men klart smidigt, men tror det är mer grundligt att ta bort pappen också!

8. W
    Medlem Nivå 7

Takomläggare verkar ha för vana att inte ta bort gammal papp, jag har 6 lager takpapp på mitt tak. Allt detta ryker när det e dax för omläggning men det kanske e om 15 år eller så. Lär ju inte läck ner till råsponten i vilket fall ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: