Takomläggning - behöver ställning - var hyra?

2k läst  6 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Lägger denna tråd under tak - eftersom det faktiskt är taket jag ska på. Men jag behöver ju komma upp med saker och ting så jag behöver ju en ställning. Gärna en sådan i lättalu.

Någon som har någon att tipsa om i dom södra regionerna (malmö med omnejd).

Gärna en som inte ramlar av stolen när han får reda på att det gäller uthyrning till privatperson, vilket byggnadsmaskiner gjorde. Snacka om att känna sig ovälkommen. "Nä fyfan, tack och lov det eländet slipper vi".

Let me know om ni vet någon lämplig. Behöver dessutom enbart en liten sektion på säg 2m...

2. chris47
    Medlem Nivå 8

Re: Takomläggning - behöver ställning - var hyra?

Hade själv mycket huvudbry om hyra/köp av ställning inför min husmålning. Första gången jag målade huset gjorde jag det från stege, idiot som man är ibland.

Jag kan verkligen rekommendera att bygga en egen ställnig i trä. Det går mycket snabbt och det är dessutom enkelt att flytta den vilket jag inte trodde det skulle vara.

Jag har byggt min med 95x45 reglar och 12mm vagnsbult samt ströläkt till kors och 170x45 plank att stå på. Två sektioner vardera 4m och höjden 3m. Man kan också enkelt förlänga den upp till 6m med samma metod. Jag förankrar i väggen med skruvad plåtbeslag. Superstabilt och billigt. Man bygger en sektion på en timme, sen har man ställnig för all typ av jobb runt huset när man än behöver den. Jag har även byggt en 1m hög ställning med samma metod. Den går även enkelt att bygga om till en trappa som man kan klättra upp med takpannor på till den övre ställningen. Tänkte testa det till garagetaket senare i sommar.

Om du vill se hur det ser ut kan jag lägga ut en bild.
    /CC

3. S
    Medlem Nivå 2

Låter helt klart som ett alternativ och jag kan ju erkänna att tanken har slagit mig. Kanske inte tillräckligt hårt dock, förrän nu :)

Det är ju faktiskt inte helt fel om man tänker efter, det är ju garanterat inte sista gången man skall upp kring takhöjderna och härja.... och stege är ju vad det är... :)

Får hemskt gärna lägga upp en bild, även om jag förstått principen...

thnx

//CG

4. chris47
    Medlem Nivå 8

Bild...

5. S
    Medlem Nivå 3

Det var en väldigt snygg ställning. Vi gjorde det hela ännu mera budget och använde några granar (huggna och kvistade) som spiror. Kan man ta långa sådana ur skogen kommer man högt på huset utan att behöva skarva.

6. S
    Medlem Nivå 2

Faktiskt riktigt snyggt det där. Ser stabilt och bra ut!

7. chris47
    Medlem Nivå 8

Superstabilt. Som att stå på backen. Skruvade vinkeljärn in mot fasaden gjorde susen.
    Känner en snickare som också använder höga gran slanor.
    /CC

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: