Jag håller just på att göra ett nytt badrum och hittar mest information om hur man gör väggar och golv i våtutrymmen. Jag bygger ett nytt duschrum där det finns en trapp. Hur bör jag klä in undersidan av trappen. Under trappen finns en wc stol och tvättmaskin, i rummet finns även en dusch. Den färdiga ytan ska målas i samma kulör som det nya gipstaket.
Massonit är ju lätt att forma efter trappen men hur funkar den med rumsfukten? Är tunn plywood bättre mot fukt, eller finns det något annat prisvärt allternativ?
Duger vanligt takgips i det övriga taket eller måste det behandlas på något speciellt sätt?
Hoppas att bifogad bild syns då det måste gå att forma skivorna efter trappformen.
Massonit är ju lätt att forma efter trappen men hur funkar den med rumsfukten? Är tunn plywood bättre mot fukt, eller finns det något annat prisvärt allternativ?
Duger vanligt takgips i det övriga taket eller måste det behandlas på något speciellt sätt?
Hoppas att bifogad bild syns då det måste gå att forma skivorna efter trappformen.
Funderar fortfarande på det här med takmaterial och om massonite duger under trappen. Ingen som vet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Kan bero på att de flesta som vet något arbetar på dagarna...ingemargavle skrev:
I tak kan man använda vanlig kartongbeklädd gips och beroende på hur nära duschen du ska bygga in trappan så borde det fungera bra där med...
Masonite är jag väldigt skeptisk till då det rör sig för mycket tycker jag.
Känns klent så att säga.
Sätter du upp gips skulle jag sätta mikrolit i hela taket varje fall. Spring i trappan måste räcka för att spacklade gipsskarvar ska spricka...Sen fukten på det också. Kanske någon byggboard/foamskiva som man sedan spacklar sätter mic på och målar?
Tyckte bara att efter nästan en månad borde någon hunnit hem från jobbetPaul-Staffanstorp skrev:Kan bero på att de flesta som vet något arbetar på dagarna...
I tak kan man använda vanlig kartongbeklädd gips och beroende på hur nära duschen du ska bygga in trappan så borde det fungera bra där med...
Masonite är jag väldigt skeptisk till då det rör sig för mycket tycker jag.
Känns klent så att säga.
Gips av något slag blir det i taket men då det inte går att böjja gipsskivor går det inte under trappen. Frågan är finns det något lika formbart som massonite som håller bättre?
Vad är mic? Jag har en anan trapp som är klädd med masonite på undersidan och sedan tapetserad och det har hållit i minst 50 år, men det är inte ett badrum. Men skulle det funka att klä undersidan av trappen med en tunnare våtrumstapet. Håller med om att spackel kan bli ett problem om trappen rör sig vilket den antagligen gör.KakelDanne skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ha ha ha...ingemargavle skrev:
Miss av mig då jag såg det som att båda inläggen kommit under dagen igår...
Kan du inte läkta upp så det blir "kantigt" så att det går att gipsa då ?
Med mic menar han microlit vilket är en slags slät väv/tapet som håller ihop skarvar bättre.
Det går att böja gipsingemargavle skrev:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/curved_gypsumboard/index.html
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Varför inte bara schellackera och dra på våtrumsfärg? Så gjorde jag i mitt badrum där jag valde att behålla dubbelfasspånten.
Klicka här för att svara