Taklist till snedtak - en gång för alla

8k läst  0 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag vet att detta ämne har tagits upp flertalet gånger i det här forumet, men någon lösning har jag inte kunnat hitta. Så eftersom mitt problem kvarstår så tänkte jag ta upp det en gång till, och hoppas att det löses till slut.

Jag har ett rum som är i slutskedet av renoveringen. En del av rummet består av snedtak vilket har inneburit lite huvudbry. Eftersom jag har hålkälslister i resten av huset ville jag ha det även här. Jag åkte till den lokala bygghandeln och beställde vanliga hålkälslister från GAPRO med måtten 15x56, och på säljarens inrådan hålkälslist för 135 graders lutning även dessa med måtten 15x56. Efter flera veckors väntade på leverans fick jag äntligen paketet och försökte såga samman dessa i min geringssåg, men till min förvåning fungerade det inte. Om du har två lister med samma mått, och sen lutar du den ena 45 grader så bygger de inte lika långt ner på väggen, dessa naturlagar går inte att ändra på. Alltså har säljaren sålt fler lister till mig.

Svaret som dykt upp i många forum är att "det går bra, vänd dig bara till din lokala bygghandel"... Nu skulle jag vilja veta av er som fått det att fungera vilka lister ni har köpt, och vilka mått dessa hade. Jag vill alltså att det ska, så långt det är möjligt, se likadant ut runt om längs taket i mitt rum, även där jag har snedtak. Om det sen blir en hålkälslist, skugglist eller något annat spelar ingen roll längre. Om ni sen har bilder hade varit toppen.

Tack på förhand

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: