2 429 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
taklist; planhyvlad eller fingerskrvad?
Börjar bli dags att sätta taklist i dom rummen som genomgår renovering just nu.
Jag vill imitera listverket som fanns med det vävspända taket, dvs 15x60mm liggande i funkisanda, som en bord.
Jag börjar fundera på vilket material som är lämpligast, listerna skall fogas och målas in och jag vill helst att dom inte bågnar om några år eller liknande.
Har hittat planhyvlad furu i måtten 15x56, som är väldigt nära originalmåtten, men börjar fundera på om planhyvlad är rätt, eller om man skall försöka hitta fingerskarvat istället? Eller rent av gå på MDF?
MDF känns ju bökigare, tyngre, måste förborras etc.
EDIT: Tråden hamnade nog lite fel, vänlig moderator får gärna flytta den rätt
Jag vill imitera listverket som fanns med det vävspända taket, dvs 15x60mm liggande i funkisanda, som en bord.
Jag börjar fundera på vilket material som är lämpligast, listerna skall fogas och målas in och jag vill helst att dom inte bågnar om några år eller liknande.
Har hittat planhyvlad furu i måtten 15x56, som är väldigt nära originalmåtten, men börjar fundera på om planhyvlad är rätt, eller om man skall försöka hitta fingerskarvat istället? Eller rent av gå på MDF?
MDF känns ju bökigare, tyngre, måste förborras etc.
EDIT: Tråden hamnade nog lite fel, vänlig moderator får gärna flytta den rätt
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Montera längre taklist i ett stycke eller skarva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hålkäl eller allmoge taklist med "antik" golvsockel och foder?
[Snabb hjälp uppskattas] Taklist 53mm bredd är det diagonalen eller vad den täcker?
Kvartsstav eller Taklist Hålkäl vid innerhörn
Kan jag ha golvsockel som taklist, eller är jag skum?
Byggmaterial & Byggteknik