Byggahus.se
Hej!

Jag är ny här så jag ber om ursäkt om detta hamnar på fel ställe men detta kändes mest rätt. Har läst en massa trådar om takläckage men har ändå några frågor som jag funderar över.

Problem 1: Såhär är det; vi köpte vårt hus i somras och flyttade in i oktober och besiktigade det då innan köpet. Ett par murkna fasadbrädor men inget annat stort att anmärka på. Nu har vi dock, efter att funnit våta fläckar på en matta insett att det läcker i taket. (Detta hade gått igenom isolering och innertak och droppat ner på översta våningen.) Jag kikade upp på vinden och hittade läckan plockade bort isolering och nu sitter det ett babybad där uppe för tillfället som skydd.. :) Runt läckan mellan två takspont (kan man säga så) är det mörkt som att det läckt förut nån cm ut åt varje håll ev. svartmögel.

Pratade med besiktningsmannen och han var här och kikade på det igen. Konstaterade att det läckte men verkade inte tycka att det var så allvarligt och sa att vi skulle kolla taket men det var för mörkt just då. Nu har jag då själv klättrat upp och kikat. Först trodde jag att takpannorna var lagda med olika höjd upp mot toppannorna för det var olika avstånd från toppannorna ner till takpannorna på de olika taksidorna. Detta hade gjort, så att den hårda formplasten som ligger som ett skydd mellan toppannorna och de vanliga takpannorna, hade vält delvis inåt så vattnet rann inåt mot taket. Tänkte att det var bara att vrida takpannorna lite mer åt andra hållet men när jag tog upp takpannorna visade det sig att toppregeln var genomblöt och hade vikit sig lite åt ena hållet och det var därför mellanrummet mellan toppannor och takpannor var olika på de olika sidorna. Kikade lite snabbt under takpannorna och kände på första läkten som var svampig och blöt.. Känns som problemet kan växa när man undersöker det.. Det jag undrar är väl egentligen hur jag nu ska gå till väga? Vem är ansvarig för felet? Ska vi fixa till detta så snabbt som möjligt eller få allt dokumenterat av besiktningsmannen först eller hur gör man?

*Kanske ska tillägga att säljaren inte sa något om takläckaget och det kan vara fullt möjligt att det inte läckt in förut. Har dock svårt att tro detta. Skulle vi ha lyft på toppannor vid besiktning och insett att toppregeln och läkt var fuktskadat? Får vi ta på oss allting eller är det besiktningsmannens ansvar. Eller dolt fel då man inte såg nåt förrän man var uppe på toppen av taket och noterade att plastskyddet hade halkat snett.

Hoppas jag lyckades förklara problemet på ett förståeligt sätt.

Återkommer med problem 2..

Tacksam för all hjälp!

Mvh Rikje

Redigerat:
Hör vad ditt försäkringsbolag tycker, de borde kunna sådant här.
Försäkringen täcker inte vattenskador från regn.

1. Ta kontakt med besiktningsmannen och hör hur han vill ha det innan skuldfrågan är löst.
2. Är han från Anticimex så tro inte på vad han säger utan hör med deras skadereglerare hur du ska göra.
3. Lös problemet så fort som möjligt