Takläcka eller kondens?

14k läst  27 svar

1. Peter_K
    Medlem Nivå 16
    Var uppe på vinden och inspektera och hittade en del otrevligheter som svartmögel och fuktfläckar. Frågan är om det beror på kondens eller om taket läcker.

2. Peter_K
    Medlem Nivå 16

Re: Takläcka eller kondens?

En till. Notera vattenpärlorna.

3. vespaman
    Medlem Nivå 7

Hur ser det ut längre ner mot takfoten? Vatten som läcker in brukar leta sig neråt. Lite svårt att se på dina bilder..
    Själv konstaterade jag att mitt tak läckte genom att krypa runt på vinden en dag när det duggregnat i många timmar, då var det lätt att konstatera... Resulterade i att hela tegeltaket byttes.

4. Peter_K
    Medlem Nivå 16

Vårat tak är omlagt 1985, betongtegel. Borde väl hålla några år till?

5. Ugglan
    Medlem Nivå 5

Jag skulle nog gissa kondens... men enklast att kolla när (om) det smäller till och blir kallt några dagar. Då kommer man kunna se om det bildas kondenspärlor/frost.

6. Kave
    Medlem Nivå 6

Enligt besiktningsmannen jag hade när jag köpte mitt hus så är det vanligt att det fuskas med hur tätt man spikar papppen i skarvarna. När klistret torkar ur efter 20-30 år börjar det fladdra lite i skarvarna och då letar sig fukt in om vinden ligger på rätt.

Han rekommenderade byte av papp och tegel samt installation av mögelstopper=ventilationshål två per sida mellan takstolarna samt eventuell byte av isolering så det blir tätare och "snyggare". Jag installerade mögestopper i somras och lade på ny papp på en del av taket i 2006r. Det blir att byta tak till sommaren samt eventuell ny isolering.

7. Peter_K
    Medlem Nivå 16

Kondenspärlor fanns det på flera ställen.

8. Ugglan
    Medlem Nivå 5

Mät %relativ fuktighet, temperatur och räkna ut daggpunkten. Då kanske du kan se om det är stor risk för kondens på dinn vind.
    Störst risk är det på natten när värmeutstrålningen är som störst från vinden mot den kalla natthimlen.

Fuktmätare+kalkylator behövs.

Kalkylator att ladda ned:http://www.vaisala.com/humiditycalculator/?SectionUri=/businessareas/instruments/rhcalc

Annars är det väll bra att passa på att kolla vid långvariga regn  som sagt...

9. ylven
    Medlem · Nivå 9

Det som gör att kondens verkar mindre troligt är att det verkar vara flera lokala angrepp/våtfläckar. Om det vore kondens bordet det väl vara mer allmänt? Om det är vattenpärlor pga kondens på ett ställe så borde det vara det strax bredvid med. Att sedan träplankorna reagerar olika pga fukten är ju dock naturligt.

10. Peter_K
    Medlem Nivå 16

Var uppe igår och tog lite fler bilder. Tyckte att det var lite mindre blött trotts att det regnade för fullt. Eldade på rätt bra i braskaminen dagen innan så det är möjligt att det hjälper till att torka ur.

Notera fuktpärlorna speciellt vid kvistar i virket.

11. Peter_K
    Medlem Nivå 16

.

12. Peter_K
    Medlem Nivå 16

..

13. Peter_K
    Medlem Nivå 16

...

14. Peter_K
    Medlem Nivå 16

....

15. Peter_K
    Medlem Nivå 16

.....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: