Byggahus.se

Takläcka - droppar ut genom takkontakten!

1. K
    Medlem · 1 inlägg

krisskross85

Medlem
    Hej,

Vaknade imorse till en chockerande syn - det droppade vatten ur takkontakten i ett av sovrummen på ovanvåningen. Till saken hör att vi bor i ett nybyggt parhus från 2019 av en välkänd hustillverkare. Dvs detta är det sista man förväntar sig en söndagsmorgon i januari.

Gick upp på vinden och noterade att delar av taket (som även vätter mot grannen) var vått. Det droppade ner i isoleringen och antagligen finns det en mindre ansamling vatten (?) under som sedan sökt sig ner genom takkontakten.

Nu till min fråga - vad gör jag?

- Slog av strömmen till det aktuella rummet som ligger rakt under den identifierade takläckan
    - Kallvind = risk för mögel liten?
    - Besiktning 2021 (2års besiktningen) noterade inget kring detta (flyttade in efter) dvs detta måste ha uppstått precis nu?
    - Kan kombinationen av hård vind + regn i Stockholmstrakten den senaste tiden gjort att fukt sökt sig ner genom utloppet för den isolerade avluftskanalen till värmepumpen som leder ut precis där?
    - isoleringen bör man väl inte traska runt i? Läst att den är farlig att andas in om man ”rör upp den”.

Till saken hör att huset tillhör en BRF med några fler fastigheter (parhus). Ska kontakta föreningens försäkringsbolag imorgon och se vad de säger - men bör jag göra något mer akut? Mer nederbörd väntas i natt. Har i dagsläget en hink i det berörda rummet där dropparna samlas upp.

2. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 14 834 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Tidsoptimist
    Ja det är nog inte omöjligt det tar sig in genom takanslutningen om det slarvats där, bör väl vara tätt i genomföringen.

Risken är att du trampar igenom plast och tak om du börjar gå i isoleringen.

Uppsamlingskärl är bra.

Kolla med försäkringsbolaget/föreningen imorgon. Vanligtvis brukar det vara svårt att få hjälp av försäkringsbolaget om vattnet kommer utifrån.

Var försiktig om du tänker ge dig upp på taket imorgon.

3. S
    Besserwisser · Stockholm · 396 inlägg

stugan_i_skogen

Besserwisser
    Apropå att vara försiktig:
    Se upp så du inte skadar dig på de där spikarna som någon så skickligt slagit rakt genom råsponten.

Gå inte i isoleringen, se om du kan sätta fötterna på takstolarna. Det brukar bli lite akrobatik. Går du på annat ställe kan det vara så att din vikt ska bäras av en stackars plastfolie + gipsskiva…

• Laddar…
  4. T
    Allvetare · 1 504 inlägg
    Försäkringsbolaget kan ju om inte annat säkert hjälpa er (föreningens ansvar skulle jag tro) med kontakter till företag som kan komma med avfuktare för att torka ut utrymmet, ser ju väldigt blött ut längst ned i hörnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.