Byggahus.se

Takkupa, ska det se ut så här innan putsning?! hjälp....

1. W
    Medlem · Östergötland · 95 inlägg

Winston2009

Medlem
    Hej!
    Vi har byggt en takkupa på baksidan av huset som inte är helt lik den som finns på framsidan vad gäller smådetaljer bla då det är en dörr under den kupan, och inte som är golv. Jag är konfunderad och tycker inte det som gjorts nu ser rätt ut. Hantverkarna hävdar att den tidigare kupan som de inte byggt är fel, och denna är rätt.

Ser detta inte konstigt ut...

Linjerna borde väl vara raka i höger och vänster vägg, dvs inte ska plåten skära in som bilderna visar. Hjälp mig snälla, vet att ni på formuet har mycket kunskap...

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    När regnet slår mot väggen och rinner utmed väggen ska det falla på plåten och inte mellan plåt och vägg , samma princip som med läggningen av dina takpannorna , omlott nerifrån och upp ,
    då blir det tätt

3. W

Winston2009

Medlem
    Tack! Ok, hur ser du på denna lösning? Fel eller rätt?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är nog inget fel i det , ser ut som ni har bandplåt på taket framför med liten lutning ,
    då är det ännu viktigare med anslutningen mellan väggplåt och tak , sådana montage har alltid en inbyggd läckagerisk i sig , och måste göras på lite speciellt sätt för att det inte ska bli läck om några år

5. W

Winston2009

Medlem
    Jo men väggen kommer ju över plåten och putsas, då blir väl risk för fuktgenomsläpp stor?

6. W

Winston2009

Medlem
    ...det jag tänker på är alltså vänster och höger yttervägg där plåten går in under väggen i nederkant...

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det kommer inte att gå in något under där , ska ge ett exempel
    Tänkt dig regnigt väder , regnrock på men inga stövlar , du blir blöt om fötterna
    tar du på dig höga stövlar rinner vattnet utefter rocken och ner på stövlarna , inget kommer in i dom , torrt och skönt :)

8. W

Winston2009

Medlem
    Tack det förstår jag, undrar om vi ser samma sak...och kollar på närbilden på plåten/blecket.
    det som oroar mig är på sidorna om takkupan, inte plåten längst ner, här är det vägg,plåt,putsskiva. Då kommer väl vattnet tränga in under den putsade skivan till höger och vänster. Det ser konstigt ut i mina amatör ögon och i övrigt estetiskt fult att nederkanten på väggen går över plåten/blecket sista ca 20 cm innan väggen slutar... men jag tänker alltså fel och det är så här det ska se ut Sorry för många frågor men de takkupor jag tittat på har rak vägg och slutar inte med att plåten skär in sista biten på väggen

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Normalt är det trä med en plåt under , ni ska putsa då blir det lite annorlunda

10. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Tänker du att plåten ska vara utanpå? Så kommer vattnet att rinna på väggen och in bakom plåten. Väggen ska hänga över plåten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.