Hej

Har köpt ett enplanshus på platta på mark samt platt tak. Huset är från 68 och har trästomme med tegelfasad..

Jag har försokt att få tag i ritningar utan att lyckas, kommunen har inget, efter grannarnas tips om det "kanske var HSB som byggde" och ett samtal till HSB som inte hade något, står jag utan ritning.

Så jag försökte mäta mellan väggar etc.. och rita huset själv, såhär ser det ut idag.

Handritad skiss av husets planlösning med mått och rumsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ta bort alla innerväggar och skapa helt ny planlösning.

Det finns ingen lucka för takspalten så jag rev ner en del av innertaket - ush treetex ....
160mm balkar, mineralull och någon form av skiva ovanpå, ingen ångspärr.
Så jag sågade mig genom den för att sticka upp huvudet och kolla, så här ser det ut (dåliga bilder, men jag ska ta med en lampa imorgon och ordna fler)

Ser inga takstolliknande konstruktioner, de tunna vertikala gallren , vettisjutton vad de har för uppgift.

Utrymme under tak med synliga balkar, isolering och vertikala träreglar, samt rörledningar.
Skapa konto

Öppning i innertaket med synliga träbalkar och isolering, samt en stege och inbyggda hyllor i bakgrunden.
Skapa konto

En dubbelbalk här med något som liknar spackel
Rivet innertak i enplanshus visar träbalkar och isoleringsmaterial, med ett måttband hängande ned.
Skapa konto

Innertak under konstruktion med 160mm balkar och oidentifierad board/skiva i ett hus från 1968.
Skapa konto

Innertak med träbalkar och isolering i ett äldre hus, synligt ventilationssystem.
Skapa konto

Jag har läst att man ska ta in en byggingenjör / konstuktor för att med säkerhet säga vilka väggar är bärande, men jag tänkte kolla med er först, ifall det är uppenbart.

Eller är de balkarna som isoleringen sitter emellan det som bär hela taket?
Och vad är det för board / skiva som ligger där, hur ventilleras isoleringen
Många frågor här :)

Dim

• Mörkt utrymme under ett lågt platt tak med synliga träbalkar och isolering utan synlig ångspärr.
    Skapa konto
Takkonstruktionen talar för att de hjärtväggsliknande väggarna är bärande (vågräta på ritningen). Det bästa hade varit om du hade ritat en sektion också, så man såg takkonstruktion och väggar samtidigt. Vill du ha fullständig frihet i planlösningen krävs ett system av pelare och balkar som tar ansvar för bärningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.