Om man inte kan hålla ett skyddsavstånd på 30 mm till brännbart material så behöver man brandisolera. Om man har lösull i brännbart material behöver man isolera.
6 598 läst · 23 svar
7k läst
23 svar
Takintegrerad köksfläkt
-
-
27 jun 2020 07:46 #17
Då väcker jag liv i tråden igen!
Jag har nu en liknande fläkt från Siemens. Jag ska köra upp den i mellanbjälklaget och undrar hur jag ska göra med isoleringen? Jag vill ju givetvis fullisolera "facket" där fläkten sitter för ljud och annat och inte lämna ett tomt eko-utrymme...
Jag ska ha cellulosa i övriga mellanbjälklaget men inser också det opraktiska den dagen jag behöver ta ner den...sen kanske det inte ens är tillåtet och jag vet inte hur värmeutvecklingen från fläkten själv är?
Hur har ni gjort? "Spärrat av" och byggt ett separat fläkt-fack och fyllt upp hela facket med brandmatta/brandtålig isolering? Kört brandmatta runt kanal och vanlig A1-klassad isolering runt om motor mm?
Tacksam för svar!
Väl mött! -
24 jan 11:36 #19
Jag gjorde som så att jag klädde in alla rör hela vägen fram till själva fläkthuset med brandklassad isolering. Sen klädde jag även alla sidor i utrymmet med brandklassad isolering. Dels av säkerhetsskäl men också för ljudets skull så det inte skulle bli en stor resonanslåda. Runt själva fläkhuset lät jag det vara "tomt" för att enkelt komma åt eluttag och för att det inte ska bli för varmt åt motorn där inne.
Kanske överarbetat att även klä alla väggar i lådan men kändes bra med lite extra skydd åt bjälklaget och för att minska ev ljud. Inte särskilt mkt merarbete och vi blev iaf väldigt nöjda med slutresultatet -
Medlem · Västragötaland · 22 inlägg 24 jan 13:2224 jan 13:22 #20orsla skrev:
Jag gjorde som så att jag klädde in alla rör hela vägen fram till själva fläkthuset med brandklassad isolering. Sen klädde jag även alla sidor i utrymmet med brandklassad isolering. Dels av säkerhetsskäl men också för ljudets skull så det inte skulle bli en stor resonanslåda. Runt själva fläkhuset lät jag det vara "tomt" för att enkelt komma åt eluttag och för att det inte ska bli för varmt åt motorn där inne.
Kanske överarbetat att även klä alla väggar i lådan men kändes bra med lite extra skydd åt bjälklaget och för att minska ev ljud. Inte särskilt mkt merarbete och vi blev iaf väldigt nöjda med slutresultatet -
24 jan 17:27 #21Peter_Nilsson skrev:
Sista delen mellan spiroröret och fläkten löste jag med ett sånt där flexirör, klämmor, kallrasspjäll och förminskningsmuff för att slangen skulle passa på spiroröret. Kan finnas färdiga kit om du har tur. Jag la ihop mitt kit själv.
Typ:
https://www.bauhaus.se/kok-ventilat...r1POYmhlF23enxoC4_EQAvD_BwE#go-to-description
https://www.bauhaus.se/slangklamma-2-st-o60-160mm
https://www.byggmax.se/spjall-sjalvstangande-flexit-p6117326#1253=56612
https://ventilation.se/overgang-160...sFXJc1F06PjXyg8bu0fKO0Q_2LMxoJ-hoCNskQAvD_BwE
Nu länkade jag bara till första bästa jag sökte på så du får ju dubbelkolla storlekar å allt så det passar för dig -
25 jan 00:09 #22
Man måste alltid brandisolera kanal från spisfläkt. Helst med 50mm brandmatta nu verkar den här fläkten helt hamna ovanför innertak. Då vete tusan hur man ska isolera den på vinden. Men normalt så ska man dra ner isoleringen nedan innertak ca 5cm för att få brandskydd mot själva taket.
-
Medlem · Västragötaland · 22 inlägg 25 jan 06:3225 jan 06:32 #23
Som du skriver orom så måste jag brandisolera imkanalen hela vägen fram till fläkten. Problemet är bara att Siemens som så många andra har 150mm anslutning som är gjord för att fästa en flexibel slang med slangklämma. OD på röret som kommer ut ur fläkten är 150mm och inuti röret sitter det en plastkåpa som gör att ID bara är ca 144mm. Det fungerar allts inte varken med 150mm muff eller nippel.
-
25 jan 08:41 #24
Ja, ingen har väl sagt att man inte ska brandisolera röret? Men bra inflik.
Nu hänger jag inte riktigt med på problemet. Jag upplevde inga problem med att få på den flexibla slangen ovanpå fläktens anslutningsmuff å nypa åt med klämma.
I själva spiroändan satte jag på en förminskningsmuff från 160 spiro -> kallrasspjäll -> flexislang+klämma
Enda "plastdelen" jag hade i min anslutning var ett transportskydd som skulle bort...