Byggahus.se

Takintegrerad köksfläkt

1. Almont
    Medlem Nivå 1
    Hej har en takintregrerad köksfläkt där motorn är ovanför fläkten se bild.

Det kommer bildas kondens så med vad ska man klä den runt om för att skippa kondens?

Jag bor i vänersborg om nån kan detta jobb jag tar gärna emot hjälp.

Tack för hjälpen

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Låter skumt att där skulle bli kondens. Där finns väl isolering i vägg och takkonstruktion runt fläkten som förhindrar att kyla möter värme.

3. Almont
    Medlem Nivå 1
    Finns ingen isolering på fläkten det ser du på bilden sen uppe i vinden finns isolering men jag vill veta med vad skall man klä fläkten uppe i vinden.

4. E
    Medlem · Nivå 19
    OK, nu är jag med, fläktmotorn sitter i metallådan och ska monteras på vind. Ändock, det ska inte behövas att metallkapslingen ska byggas in. Står det något om detta i montageanvisningarna?

5. Lizzardo
    Självbyggare Nivå 5
    Armaflex eller lamellmatta används oftast för att förebygga kondensbildning på ventilation.

Har aldrig sett en sådan fläkt live men hur tänker man kring frågan om brandisolering? Är fläkten klassad till stos eller måste den uppstickande delen brandisoleras?

6. T
    Medlem · Nivå 2
    Kanalen bör såklart brandisoleras, ang fläkten kan jag bara anta att den ej behöver isoleras, iomed det hade blivit lite jobbigt att komma åt den för reparation etc.

7. Almont
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar i vinden är det öppet och kallt, jag är inte så kunnig ang detta men vad ja vet det måste isoleras sen skulle det va nåt fel med fläkten kan man ba ta bort kanalen( flexiröret ) eller skruva loss motorn som sitter ovanpå. Här har ni en bild hur det ser ut inne.

8. Almont
    Medlem Nivå 1
    Nej står inget om det. Jag kan oxå flytta motorn upp till 3meter från fläkten för att minimera ljudet men den är tyst å suger bra... det ända ja vill är vilket sort isolering ja ska ha för att isolera uppe i vinden för att det inte ska bildas kondens