Hej,
Jag tänkte lägga om taket på ett hus och funderar på lägga falsad plåt. De taken har ju inte en hängränna utan mer en integrerad kant i taket (vad kallas det?). Nedan för kanten tycker jag det brukar se ut som plåten sedan går runt takfoten och täcker in den. Men hur är det då med ventileringen av takfoten vart får man in luft? Tex se bilden nedan.Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
Renoveringsnovis · Östergötland · 47 inlägg 8 feb 22:54
-
Besserwisser · östergötland · 882 inlägg 9 feb 00:109 feb 00:10 #2
Det heter fotränna, men det går alldeles utmärkt att använda vanliga hängrännor istället.
Ser inte var det skulle vara problem med lutning? -
-
Renoveringsnovis · Östergötland · 47 inlägg 11 feb 19:2711 feb 19:27 #4
Tack, men vart skall den luftningen vara?
Det jag har tänkt gör är att lägga om taket. Plåten behöver bytas, den gamla råsponten tänkte jag på sina ställen behålla tex i takfoten där är det fin.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Fixar man det genom att bygga det nya taket några cm länger som i alternativ 1 ovan eller kan man fixa det genom att såga upp ventilations hål i den gamla takfoten ett för varje fack alternativ 2?
Föresten, behöver man någon luftning i nock? -
Besserwisser · östergötland · 882 inlägg 12 feb 08:1412 feb 08:14 #5
Det vanligaste sättet brukar vara som alternativ 3, men att brädorna som klär in undersidan av takfoten har mellanrum
- Laddar…
-
Renoveringsnovis · Östergötland · 47 inlägg 13 feb 07:0513 feb 07:05 #6
Tack, då förstår jag också varför det brukar vara mellanrum mellan brädorna under takfoten.
-
Renoverare · Kalmar län · 2 482 inlägg 13 feb 10:3613 feb 10:36 #7
Själv tycker jag det är snyggast att sätta brädorna tätt ihop och istället samla alla mellanrummen till en lite större spalt närmst takfoten.
Liknande trådar
-
Erhålla bygglov - lotteri eller handläggarens dagsform?
Tillbyggnad -
De 15 bästa robotgräsklipparna för olika behov
Artikelkommentarer -
Fog för målat trä utomhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kostnadsförslag ny kabeldragning - rimligt?
El -
bra eller halvbra utan masonit för takfotsventilation
Byggmaterial & Byggteknik