Takfoten på mitt tak har takfotskil så att betongpannorna ligger direkt på pappen, utan någon läkt. Nu har jag har tänkt få taket bytt och några företag har varit hit och tittat.

Jag har fått lite olika åsikter om vad som behöver göras. Vissa säger att takfoten behöver byggas om med större lutning för stt få in läkt under pannorna medan andra säger att det inte behövs, att det räcker att sätta plåt och lägga pannorna mot den.

Vad säger ni om saken, måste det byggas om? Det blir rätt mycket mer jobb i så fall.

Jag har kil på mitt tak och har inga problem, det är dessutom snyggare att slippa se läkt i kanten.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har kil på mitt tak och har inga problem, det är dessutom snyggare att slippa se läkt i kanten.
Kan man få se en bild på hur detta ser ut? :D

Vet inte om du ser så mycket men så här ser det ut från marken.

Vy från marken av ett hus med rött tegel och snötäckt tegeltak, fönster och en vägglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stefan N Stefan N skrev:

[bild]
Såg inte ditt svar förräns nu. Så ska det se ut, snyggt :)

Mikael_L
Skulle jag göra ett tak idag (har redan gjort två, garaget och huset) så skulle jag absolut köra med takfotskil och låta pannorna ligga på fotplåten.
(det blir väl papp mellan plåt och panna ändå, eller hur? Länge sedan nu, jag läste läggningsinstruktionerna ...)
Det må möjligen inte vara helt by the book om man kollar läggningsanvisningarna, men absolut snyggast resultat, i mina ögon, och tillräckligt bra och säkert.

edit:
Men bäst att lägga till ... med låg taklutning funkar inte takfotskil, eller är inte bra åtminstone.
Ingen ide att fundera på förrän något runt 27° taklutning.
Det gäller antagligen inte dig TS, om du redan har kil. Men det kan ju komma andra i framtiden och läsa här.

Redigerat:
M Mr Affe skrev:
Nu har jag har tänkt få taket bytt
Varför skall du byta? Det ser ju nytt och fräscht ut.
Hur gammalt är huset och taket?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skall du byta? Det ser ju nytt och fräscht ut.
Hur gammalt är huset och taket?
Det är inte TS tak :)

P Pappa1986 skrev:
Det är inte TS tak :)
Jag förstår.
Men fattar inte varför Stefan N's tak kom in i så fall.
Hur ser Mr Affes tak ut och hur gammalt är det?
(Han sitter väl och sover på jobbet förstås :confused: )

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår.
Men fattar inte varför Stefan N's tak kom in i så fall.
Hur ser Mr Affes tak ut och hur gammalt är det?
(Han sitter väl och sover på jobbet förstås :confused: )
Det va jag som va nyfiken på hur det såg ut och efterfrågade en bild :D(y)

Stefan N Stefan N skrev:

[bild]
Vilken storlek på kilen hade du? Satte du fågelband på pappen?

Oj, det va ett tag sen men jag skulle tro att kilen är på 50mm ungefär. Den ersätter ju i princip bär och ströläkt så det är bara mäta dom.
Har fågelband på första läkten.

Stefan N Stefan N skrev:
Oj, det va ett tag sen men jag skulle tro att kilen är på 50mm ungefär. Den ersätter ju i princip bär och ströläkt så det är bara mäta dom.
Har fågelband på första läkten.
Förstår det var längesen, såg efter att jag skrivit att det var 2020 tråden var ifrån😂 Ok men man brukar ju köra dubbel läkt längst ner så gissar den ska upp till typ 70mm. Har kil på mitt hus men behöver nog ändra dom, därav frågan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.