Byggahus.se

Takfotsisolering övervåning

1. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Hej

Är det någon som har isolerat för att förhindra drag från takfoten på långsidan, på övervåningen i ett 1 1/2-plans hus med mansardtak?

Takfoten på långsidorna är i höjd med golvet på övervåningen. Vi har således snedtak från innertak ned till sista 70cm, de sista 70cm är en vertikal vägg på insidan men taket är ju i samma "snedtaks-vinkel" på utsidan.

Detta lämnar en luftficka bakom den 70cm höga nedersta vertikala väggen mot golvet och takfoten på långsidan.

Har någon av er erfarenhet att isolera detta då det garanterat bidrar till golvdrag i en gammal timmerkåk från början på 1900-talet ?

2. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Takfotsisolering övervåning

Jag har isolerat hela snedväggen ned till takfoten, och klädde insidan med vindpapp för att hindra drag.

3. H
    Moderator · Nivå 25

Hittade den här via en tråd under "lösvirke". Den handlar väl inte klockrent om ditt problem men borde kunna vara lite vägledning.

http://www.isover.se/sw12526.asp
    http://www.isover.se/sw12528.asp

Tänk bara på att produkten det handlar om har "integrerad" vindpapp. Så du inte missar pappen om du använder metoden med ett ett annat material.

4. spocks_beard
    Medlem Nivå 8

Ja det här ser ju ut att vara i rätt riktning  ;D

Men vindavledare kan ju inte vara relevant i mitt fall då
    snedtaket är på insidan av huset och är isolerat med sågspån (om det nu isolerar...)  ???

Men jag har fastnat lite för ekofiber, tycker det känns som rätt produkt för vårt gamla hus.

Så det får nog bli att ta bort den vertikala väggen längst ned och isolera och montera vindpapp.

Och ta bort de yttersta brädorna och fylla på med isolering så det inte kommer in luft under golvet.

Kofot!  :D

5. spocks_beard
    Medlem Nivå 8

Ok. Jag gissar på att snedtakets sågspån duger rätt bra.
    Tänkte isåfall bara isolera den vertikala delen av väggen längst ned.
    Men om jag ska skapa en luftspalt, bör jag då sätta:
    1) Läkt på vertikal vägg, ex. 22mm tjock eller dylikt
    2) Sätta vindpapp på läkten
    3) Regla upp med 45x45
    4) Fylla på med isolering?

Tänker jag rätt? ???

6. M
    Medlem Nivå 1
  7. S
    Medlem Nivå 2

För att förhindra att kall luft från sidovindarna tränger in i golvbjälklaget skar jag till, och tryckte ner, cellplastskivor mellan golvbjälkarna vid stödbensväggen. Tätade i nederkant med en sträng fogskum som cellplasten trycktes fast i och i överkant med tätningsmassa. Bägge dessa produkter måste kunna fungera med, och inte skada, cellplasten.