Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Takfot, är detta rätt utförande? Droppar från fotbräda.

1. shogo99
    Medlem · Uppsala · 163 inlägg

shogo99

Medlem
    Bor i ett LB-Hus som färdigställdes under 2011.
    Har lite funderingar då jag sett att det blivit "rinningar" på fotbrädan innanför hängrännan, dvs så syns det lodräta mörka strimmor här och där på fotbrädan och när det regnar kraftigt så droppar det och på vissa ställen nästan rinner det ifrån fotbrädan.
    På den andra bilden så lyfter jag på en panna och som jag konstaterat tidigare så saknas fågelband, men nu undrar jag om det inte skall finnas en fotplåt eller är detta ett fall av skillnaden på hur det bör byggas för bra funktion och hur det får byggas?
    Pannorna är Monier Jönåkerpanna men det kanske är oväsentligt.
    Underlaget till pannorna är nån typ av boardskivor som ligger på takstolarna, dvs inte råspont och takpapp om det har någon betydelse.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC05230_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC05231_2.jpg

Redigerat 9 jun 2013 19:55
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 246 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    När jag rev mitt tak som hade samma typ av undertak fanns det ingen fotplåt.

3. nino
    Renoverare · Dalarna · 13 214 inlägg

nino

Renoverare
    jag har oljehärdad masonite och ingen fotplåt

4. shogo99
    Medlem · Uppsala · 163 inlägg

shogo99

Medlem
    Ok då låter det som att själva konstruktionen inte är felaktig, men skall det droppa/rinna vatten ifrån fotbrädan (brädan innanför hängrännan)?

5. Stefan N

Verktygstokig
    Om det kommer in vatten så är det ju där det hamnar, är allt ok längre upp?

• Laddar…
  6. B
    Allvetare · Stockholm · 9 699 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Precis. Det SKA inte rinna vatten där, så kolla om pannorna längre upp håller tätt och inte är spruckna, att det inte blåser in vatten vid nockpannan osv. Däremot är det ju faktiskt bra att du kan se att det rinner vatten på brädan, vilket du kanske inte upptäckt om du haft en fotplåt som mynnat i hängrännan. Nu har du möjlighet att åtgärda innan det blivit skador.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Örebro län · 105 inlägg

mattzon

Medlem
    Kanske är hängrännan som "svämmar" över vid kraftigt regn.

8. A
    Medlem · Kalmar · 106 inlägg

Alej

Medlem
    ett tegeltak är aldrig helt tätt. om man har papp under så ska pappen ta vattnet som kommer igenom.
    att föredra är ett lägga masonit mellan krokarna så att du kommer i samma höjd som kroken. sen ska en pappbit läggas över. sen ska en fotplåt skruvas dit och sen lägger man den sista pappen lver fotplåten så att vattnet rinner ner i rännan

9. B
    Medlem · Uppsala · 4 inlägg

Bengt Görling

Medlem
    Det gjorde hos mig också, fast jag har betongpannor på taket.När det kommer en häftig regnskur
    så vattnet forsar ner efter taket så rinner regnet upp en bit på pannans undersida.Man tycker att rengnet skulle rinna rakt ut från pannan istället för att rinna upp igen på undersidan.Har ej sett detta på lertegelpannor ,så jag vet ej om detta problem följer Betongpannor eller inte. Jag monterade rännplåt
    under första pannraden så försvinner detta problem.

• Laddar…
  10. Goteborg
    Renoverare · Västragötaland · 949 inlägg

Goteborg

Renoverare
    Laga i remsor av masonite?! vad är det för kalle anka bygg metoder? Fräs ut virket för att ge plats åt kroken, än hålla på att dutta med små pill bitar. och montera fotplåt så ska problemet vara löst, såvida det inte läcker in längre upp på taket.

• Laddar…
  11. Stefan N

Verktygstokig
    Men det konstruktionen är inte så, det finns inget att fräsa ur. Längst ner är det bara en stående bräda.

12. B
    Medlem · Stockholms Län · 702 inlägg

Barnrikehuset

Medlem
    Sitter och funderar på ungefär samma sak som TS dvs är det ok utan fotplåt.

Jag antar att det vita man ser ovanför (och under) hängrännan är fotbrädan. Vid kraftiga regn skvätter det inte mycket vatten upp mot/ovanpå och bakom fotbrädan? Fast det kanske inte är något som en fotplåt skyddar så mycket för?

13. eddie_bergh
    Medlem · Kronoberg · 122 inlägg

eddie_bergh

Medlem
    Dom flesta hus har inte Fotplåt. Dock tycker jag enligt första bilden att takpannor går väldigt långt ut?

14. eddie_bergh
    Medlem · Kronoberg · 122 inlägg

eddie_bergh

Medlem
    Skvätter de upp igen o du har fotplåt hamnar de ju bakom fotplåten. De är ända skillnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.