25 775 läst ·
29 svar
26k läst
29 svar
Takfönster - Alternativ till Velux samt rimlig kostnad för byte?
Hej!
Vi behöver byta vårat ena takfönster då det läcker in lite. Hade en gubbe här i förra veckan som mätte och fick nu tillbaks offerten som i mina ögon var löjligt dyr.
De fönstrena vi vill byta ut är 2st äldre svita(?) fönster som är 540x650mm stora. Offerten vi fick var på 31900kr efter rot vilket känns som löjligt mycket pengar?
Då fönstrena sitter väldigt högt upp så kan jag personligen känna att öppningsbara är onödigt då jag ändå behöver en pall för att nå de, men har sett att Velux inte har fasta fönster.
För att summera så har jag 2 frågor.
1. Är det verkligen en rimlig offert? Vi må ha papptak som kräver en del merjobb men tycker ändå den var väldigt hög.
2. Finns det några vettiga alternativ till Velux? Hur är det med Fakro? Har sett att bygghemma har kampanj på dessa nu.
MVH Jimmy
Vi behöver byta vårat ena takfönster då det läcker in lite. Hade en gubbe här i förra veckan som mätte och fick nu tillbaks offerten som i mina ögon var löjligt dyr.
De fönstrena vi vill byta ut är 2st äldre svita(?) fönster som är 540x650mm stora. Offerten vi fick var på 31900kr efter rot vilket känns som löjligt mycket pengar?
Då fönstrena sitter väldigt högt upp så kan jag personligen känna att öppningsbara är onödigt då jag ändå behöver en pall för att nå de, men har sett att Velux inte har fasta fönster.
För att summera så har jag 2 frågor.
1. Är det verkligen en rimlig offert? Vi må ha papptak som kräver en del merjobb men tycker ändå den var väldigt hög.
2. Finns det några vettiga alternativ till Velux? Hur är det med Fakro? Har sett att bygghemma har kampanj på dessa nu.
MVH Jimmy
Då offerten är väldigt dålig i min mening (framgår inte hur mycket arbetstid det rör sig om, vilka mått på fönster eller något sådant), så får jag utgå från det vi sa vid mötet och då rör det sig om 55x78 GGU 0066 fönster som enligt Velux kostar 8400kr styck. Kort och gott så kostar bara fönstrena ca 15000kr.
Kollar man då istället en återförsäljare så landar det på ca 6300kr styck medan Fakro ligger på ca 4100kr.
Men är fakro så mycket sämre än vad velux är tro?
Kollar man då istället en återförsäljare så landar det på ca 6300kr styck medan Fakro ligger på ca 4100kr.
Men är fakro så mycket sämre än vad velux är tro?
vet inget om fakros kvalité men skulle också vilja veta! Gällande offerten så hur många timmar har han estimerat? Min sambo som aldrig installerat ett fönster tidigare och inte är snickare lyckades installera ett velux 140x78 på en dag och då stressade han verkligen inte. Så för en snickare borde det inte heller ta mer än Max 8timmar per fönster tycker jag iaf.
Nej jag vet inte riktigt heller hur de kom upp i de summorna. Om man utgår från Velux siffror för fönster så kostar de ca 15000kr och enligt hans offert så skulle arbetet gå på ca 27000kr innan rot. Tänker man sig att det är dyra snickare på 1000kr/tim så blir det 27 timmar. Som du säger så har jag väldigt svårt att tro att det skulle ta mer än 8h per fönster för en person som jobbar som fönstermontör. Dessutom är det ingenting som behöver tas upp i tak eller liknande då det sitter fönster där idag.
Bifogar en bild på offerten jag fick, den säger som sagt inte en speciellt mycket.¨
Bifogar en bild på offerten jag fick, den säger som sagt inte en speciellt mycket.¨
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har några takfönster, och hade jag satt in nya idag hade jag valt icke öppningsbara. Velux kanske är störst på marknaden, men jag upplever inte deras kvalitet så bra att jag inte skulle våga chansa med en annan leverantör. Jag öppnar aldrig fönstren, och ska man putsa dem är det lika lätt att gå upp på taket som att dra fram en stege inne. Icke öppningsbara fönster är också fuktsäkrare, vanliga fönster kan läcka in mellan ram och både om det bygger på en massa is där som det hamnar vatten under. Icke öppningsbara fönster, eller kupoler, har inte samma svaghet.
Bara en tanke: vi öppnar ofta våra takfönster, speciellt på sommaren, för att få tvärdrag på ovanvåningen och därmed få ner temperaturen. Vi hade aldrig kunnat ha fasta fönster....
Kom på en sak - när man byter takfönster behöver hantverkarna ofta ställning, det kostar att hyra och att sättta upp. Kanske en orsak till att offerten var dyr? Den typen av kostnader borde dock specificerats inofferten......
Kom på en sak - när man byter takfönster behöver hantverkarna ofta ställning, det kostar att hyra och att sättta upp. Kanske en orsak till att offerten var dyr? Den typen av kostnader borde dock specificerats inofferten......
Har tänkt den tanken också och det lär bli öppningsbara fönsterKristinaRT skrev:Bara en tanke: vi öppnar ofta våra takfönster, speciellt på sommaren, för att få tvärdrag på ovanvåningen och därmed få ner temperaturen. Vi hade aldrig kunnat ha fasta fönster....
Dock tycker man ju att en firma som enbart sysslar med fönsterbyten borde ha egna ställningar då det känns som något de använder mer i regel än i undantag
Har kontaktat ytterligare 2 firmor nu som jag hoppas på få svar ifrån inom kort
Uppdaterar lite.
Fått svar från den första firman jag snackade med. Han sa att han haft kontakt med den lokala takläggaren jag tipsade honom om och att han överlämnade allt arbete åt dem då jag enbart vill ha det yttre arbetet utfört av hantverkare. Smygar kan jag ju göra själv tänkte jag
I vilket fall så kommer de få göra allt arbete. Har fått en offert på arbete inkl. material på ca 5k.
Har dessutom beställt takfönster och körde på Fakro! Så får vi se om det är någonting att ha, men med tanke på att 66x78 Fakro kostade 7k mindre än 55x78 Velux gjorde avgörandet.
Återkommer senare när saker och ting börjar falla på plats
Fått svar från den första firman jag snackade med. Han sa att han haft kontakt med den lokala takläggaren jag tipsade honom om och att han överlämnade allt arbete åt dem då jag enbart vill ha det yttre arbetet utfört av hantverkare. Smygar kan jag ju göra själv tänkte jag
I vilket fall så kommer de få göra allt arbete. Har fått en offert på arbete inkl. material på ca 5k.
Har dessutom beställt takfönster och körde på Fakro! Så får vi se om det är någonting att ha, men med tanke på att 66x78 Fakro kostade 7k mindre än 55x78 Velux gjorde avgörandet.
Återkommer senare när saker och ting börjar falla på plats
Hur gick det till slut? Vad blev slutkostnaden för att installera takfönsterna?
Jag håller själv på och tittar på att installera två takfönster på en oinredd vind. Har fått två offerter från Velux och Hemmafönster som kör på Fakro. Det ligger på 42000 kr respektive 62000 kr för monteringskostnaden. Inte så sugen att lägga ut de summorna.
Jag håller själv på och tittar på att installera två takfönster på en oinredd vind. Har fått två offerter från Velux och Hemmafönster som kör på Fakro. Det ligger på 42000 kr respektive 62000 kr för monteringskostnaden. Inte så sugen att lägga ut de summorna.
Hej Fredde!
Jadu, det blev beställt 2st Fakro och de kom i förra veckan då de lyckats slarvas bort av leverantören. Så ska kontakta takfirman och boka in tid för installation.
Men jag räknar inte med att det kommer bli dyrare än ca 13k totalt.
Takfönstrena har jag betalat 7780kr för.
Jadu, det blev beställt 2st Fakro och de kom i förra veckan då de lyckats slarvas bort av leverantören. Så ska kontakta takfirman och boka in tid för installation.
Men jag räknar inte med att det kommer bli dyrare än ca 13k totalt.
Takfönstrena har jag betalat 7780kr för.
Hej igen!
Dags att uppdatera lite. Idag kommer taknissarna så nu blir det byte av takfönstrena! Lite småstressigt då jag inte hunnit rensa undan på insidan och jag fick beskedet om att det kommer idag igår så... nu har man fullt upp! Igen..
Återkommer med totala priset sen när jag fått fakturan
Dags att uppdatera lite. Idag kommer taknissarna så nu blir det byte av takfönstrena! Lite småstressigt då jag inte hunnit rensa undan på insidan och jag fick beskedet om att det kommer idag igår så... nu har man fullt upp! Igen..
Återkommer med totala priset sen när jag fått fakturan
Så, nu är allt färdigt och fakturan för arbetet har kommit.
Kostnaderna blev följande:
2st Takfönster Fakro 66*78, 7780kr
Arbete montering samt papp, 2850kr.
Totalt: 10630kr
Det som är kvar är att jag ska bygga smygar på insidan samt måla dessa. Kommer köra på 8mm mdf då jag inte ser någon anledning till att ha tjockare än så
så resterande material lär kosta mig 2-300kr till.
Så istället för 31960 som den första ville ha så kommer det sluta på ganska exakt 11000 kr
Angående fönstrena så känns det väldigt gedigna och välbyggda. Sen har de ett vanligt handtag i nederkant istället för ett övre "drag" handtag som velux har, en feature jag uppskattar då våra takfönster sitter högt monterade
Det som är kvar är att jag ska bygga smygar på insidan samt måla dessa. Kommer köra på 8mm mdf då jag inte ser någon anledning till att ha tjockare än så
Så istället för 31960 som den första ville ha så kommer det sluta på ganska exakt 11000 kr
Angående fönstrena så känns det väldigt gedigna och välbyggda. Sen har de ett vanligt handtag i nederkant istället för ett övre "drag" handtag som velux har, en feature jag uppskattar då våra takfönster sitter högt monterade
Hej,J Jarlsgård skrev:Så, nu är allt färdigt och fakturan för arbetet har kommit.
Det som är kvar är att jag ska bygga smygar på insidan samt måla dessa. Kommer köra på 8mm mdf då jag inte ser någon anledning till att ha tjockare än såså resterande material lär kosta mig 2-300kr till.
Angående fönstrena så känns det väldigt gedigna och välbyggda. Sen har de ett vanligt handtag i nederkant istället för ett övre "drag" handtag som velux har, en feature jag uppskattar då våra takfönster sitter högt monterade![]()
trevlig faktura, tycker jag.
Håller själv på att jaga takfönster men kan inte riktigt fastna för ett Velux. Vad anser du nu, efter en tid, att Fakro går för?. Är de så mycket sämre (om alls) än marknadsledaren Velux?
Tacksam för svar.
Hej! Helt missat ditt inlägg Ruttenrot!
Kvalitetsmässigt? Inte märkt nånting, det ända negativa om det kan anses som negativt är att fakro har en annan ventilstionslösning än velux. Velux använder ju handtaget som spaltventil medan fakro hsr en separat där man kan se damm/smuts så man får torka rent den ibland. Sen då har det silvriga handtaget slitit lite mot låset så man kan se lite färg avlagringar. Men kan man leva med det (vilket jag kan) så är de helt klart värda pengarna.
Vi har tankar på att sätta in ett eller två takfönster till och jag kommer väljs fakro alls dagar i veckan
Kvalitetsmässigt? Inte märkt nånting, det ända negativa om det kan anses som negativt är att fakro har en annan ventilstionslösning än velux. Velux använder ju handtaget som spaltventil medan fakro hsr en separat där man kan se damm/smuts så man får torka rent den ibland. Sen då har det silvriga handtaget slitit lite mot låset så man kan se lite färg avlagringar. Men kan man leva med det (vilket jag kan) så är de helt klart värda pengarna.
Vi har tankar på att sätta in ett eller två takfönster till och jag kommer väljs fakro alls dagar i veckan
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer