Hej. Jag har nyligen fått monterat några takfönster. Men nu så står jag lite fast. Hur ska jag komma vidare med insidan? Ska jag bygga någon form av ram så att isoleringen inte är i kontakt med smygen? När jag bygger ramen ska jag lämna den gråa isoleringsskum delen på insidan eller utsidan av ramen? Ska ju lösa luftspalt i taket både över under och på sidan av fönstret. Kom gärna med förklaring på hur jag ska göra. Se på bilderna. Har verkligen kört fast nu i detta fas i inredningen av vinden.
Aha det kanske ligger i kartongen med smygarna (har solo7 paket) men hur i helsike gör man om man köper utan dessa.. För det gjorde jag till badrumsfönstret
Byggplast (ångspärr) och lufttät tejp körde jag med. Det följer med ett verktyg att peta in med som passar bra i skåran.
Jag bygger en ram av limfogskivor (hyllplan). Dessa är tjockare än spåret i fönstret så jag har minskat tjockleken med klyvsågen (klyvkniv av). Bilden nedan är på en spillbit.
Lite isolering innanför plasten skadar inte.
Utan plasten läcker luft in och man kan få ganska kraftig kondens. Jag hade lite dropp från fönstret vid väderomslag till kallt innan jag fick dit plasten.