Vill fåbort pruttlukt då det sitter bara en självdragsventil där nu.
Köpte en på byggmax, tänkte koppla in den på samma sladdar som toalampan.
Så den startar när lampan tänds.
Kan väl inte vara svårare än att installera en taklampa?
Köpte en på byggmax, tänkte koppla in den på samma sladdar som toalampan.
Så den startar när lampan tänds.
Kan väl inte vara svårare än att installera en taklampa?
Håller med Elmont.
Min badrumsfläkt är installerad med enpolig brytare, har inte haft några problem med den.
Kanske tillverkare vill ha både hängslen och livrem.
Hade det varit en microvågsugn hade det säkert varit inskrivet att den absolut inte får användas för att torka husdjur efter att man badat dem
Min badrumsfläkt är installerad med enpolig brytare, har inte haft några problem med den.
Kanske tillverkare vill ha både hängslen och livrem.
Hade det varit en microvågsugn hade det säkert varit inskrivet att den absolut inte får användas för att torka husdjur efter att man badat dem
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det handlar om att någon hos tillverkaren har läst en mot LVD harmoniserad produktstandard och typ mest kopierat texten utan att fundera på varför och hur man själv vill ha det.
Jag kopplar rätt ofta in PAX och PAX-look-alike enpoligt och helt utan extra brytställe förutom säkringen.
Jag följer alltså inte tillverkarens anvisning, men dock elinstallationsreglerna.
Jag kopplar rätt ofta in PAX och PAX-look-alike enpoligt och helt utan extra brytställe förutom säkringen.
Jag följer alltså inte tillverkarens anvisning, men dock elinstallationsreglerna.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Med tex Fresh Intellivent i diverse undermodeller så ska det vara fas framdraget till fläkten för att fuktautomatiken och det låga grundvartalet ska funka om man vill ha detta.
Vill man sedan styra extra ventilation så brukar det ske via tändtråd från strömbrytare till belysning, i nödfall kan man ha ett dragsnöre till brytaren i fläkten men det är ingen snygg lösning tycker jag. Allpolig brytare finns på fläktenheten så inga problem.
Behöver inte tillägga att den ska installeras av behörig elektriker, fast installation i våtrum kräver detta enligt reglerna.
Vill man sedan styra extra ventilation så brukar det ske via tändtråd från strömbrytare till belysning, i nödfall kan man ha ett dragsnöre till brytaren i fläkten men det är ingen snygg lösning tycker jag. Allpolig brytare finns på fläktenheten så inga problem.
Behöver inte tillägga att den ska installeras av behörig elektriker, fast installation i våtrum kräver detta enligt reglerna.
tvåpolig brytare finns som "tillbehör" men inte på alla modeller. Tvåpolig brytning har ett visst värde då det finns länder med 2fas system och mittpunktsjordning. För att brytningen ska vara allpolig räcker det med att bryta faserna, nollan behöver alltså ej brytas vid allpolig brytning dock om det är en tvåpolig brytning som inte är samma sak.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden