Byggahus.se

Takfläkt trasig - hur ventilera innan den är reparerad?

1. P
    Medlem Nivå 15
    Hej

Min takfläkt är trasig i min villa (mekanisk frånluft). Det tar några veckor innan jag kan få den utbytt.

Jag har två våningar och källare.

Hur bör jag göra under tiden för att få lite snurr på luften? (T ex öppna alla källarfönster och några på övervåningen)

Det lär vara mellan 0 och 8 plusgrader närmaste tiden om det spelar någon roll.

2. A
    Medlem Nivå 12
    Jag är ingen expert.

Jag tror att även om fläkten inte fungerar, kommer en viss ventilation att ske. Just p.g.a. skillnaden i höjden och lufttrycket.
    Den blir inte lika stor volymmässig som med fläkten, men tillräcklig för att omsätta luften. Tänk på att gamla villor hade självdrag i många år utan att ta stora skador. Några veckor bör även ditt hus klara av.

3. P
    Medlem Nivå 15
    Jag har öppen spis i källaren spelar det någon roll om spjället är öppet eller stängt ur ett ventilationsperspektiv?

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Vad har du för uppvärmning? Eldas det i en panna kontinuerligt?
    Om det inte eldas kontinuerligt så har du mer eller mindre stillastående luft.

Självdraget som blir beror på den eventuella temperaturskillnad mellan våningsplanen & om det finns några friskluftsintag är öppna och var dom är placerade, tyvärr så kommer ni att få upp källarluften upp på markplan & övervåning. Det finns även risk att luften inne på toalett/badrum hamnar i sovrum.

Gör tvärdrag en/två ggr/dygn (morgon & kväll) i några minuter så får ni infrisk luft.

Varm luft stiger, man har oftast lite kallare i källaren än resten av huset, så en öppen spis i källaren som är ansluten till en kall murstock gör varken till eller från.

Vi har ett enplan med källare, från början var det självdrag, från början var det oljepanna i huset, då var murstocken varm hela tiden och då fungerade självdraget, men när föra ägaren bytte till fjärrvärme så blev murstocken kall och självdraget slutade fungera.
    Vi gjorde tvärdrag varje dag för att vädra. Efter att vi hade varit iväg på en veckas resa och kom hem så kände vi hur dålig luften var i huset, då bestämde vi oss för att installera FTX-system.

Redigerat 28 feb 2015 08:49
    • Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 15
    Vi har bergvärme.