Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Är det någon billigare sort som duger?
Är väl en 60kvm som ska målas till att börja med.
Bör väl vara glans 3 typ, ska vara i taket i vardagsrummet.
Vit nyans NCS: S0500-N (alltså inte gulaktig)
Byggmax
Harald Nyborg
ClasOhlson (verkar bara ha 3 liters)
Jem&Fix
Har använt Byggmax Alpina men de har ju bytt märke sen dess
Även testat HaraldNyborgs Takfärg för badrum och den var ok
Är väl en 60kvm som ska målas till att börja med.
Bör väl vara glans 3 typ, ska vara i taket i vardagsrummet.
Vit nyans NCS: S0500-N (alltså inte gulaktig)
Byggmax
Harald Nyborg
ClasOhlson (verkar bara ha 3 liters)
Jem&Fix
Har använt Byggmax Alpina men de har ju bytt märke sen dess
Även testat HaraldNyborgs Takfärg för badrum och den var ok
Redigerat:
Nu svär jag väl i kyrkan men........ Jag köpte en 10 liters takfärg på Bauhaus för ca 100:-, tänkte att kan va värt att prova för dom pengarna. När jag målat klart 2 lager så såg det faktist väldigt bra ut, täckte fint och såg ingen store skillnad om jag jämför andra tak som är målade med "kvalitetsfärger".
Med Beckers ovan antar jag att ni menar denna?
Jag upplever att det är kornigt, känns lite som att det är sand i färgen. Min hink är nog ett år gammal men har stått inomhus hela tiden. Är det fler som upplevt detta? Det kanske tom skall vara så?
Jag tycker Berckers färgen täcker bra, men kommer nog använda någon annan färg som är godkänd av astma och allergiförbundet i pågående renovering av ovanvåning. Anledningen till det är att våra sovrum kommer ligga på ovanvåningen.
Jag upplever att det är kornigt, känns lite som att det är sand i färgen. Min hink är nog ett år gammal men har stått inomhus hela tiden. Är det fler som upplevt detta? Det kanske tom skall vara så?
Jag tycker Berckers färgen täcker bra, men kommer nog använda någon annan färg som är godkänd av astma och allergiförbundet i pågående renovering av ovanvåning. Anledningen till det är att våra sovrum kommer ligga på ovanvåningen.
http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/vanlig-väggfärg-förorenar-ditt-hem
Har tidigare använt Rustas färg och kan bara stämma in i att den funkar bra. Men eftersom jag har barn hemma så kommer jag i fortsättingen väga in hälsoaspekten, och därför köpa färg som inte släpper ut lika mycket kemikalier till inomhusluften.
Har tidigare använt Rustas färg och kan bara stämma in i att den funkar bra. Men eftersom jag har barn hemma så kommer jag i fortsättingen väga in hälsoaspekten, och därför köpa färg som inte släpper ut lika mycket kemikalier till inomhusluften.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag har köpt en burk med rustas takfärg, så kommer testa denna, beckers har ju även en dyrare sort, och så har även Byggmax.
Såg att jag hade typ en och en halv 10 liters kvar med alpina takfärg, men räknar med att fortsätta med den i garagetaken.
Såg att jag hade typ en och en halv 10 liters kvar med alpina takfärg, men räknar med att fortsätta med den i garagetaken.